Med utgångspunkt i hållbarhet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tidigare designchef för Dressmann och Stadium ligger bakom nytt märke.

Efter att ha jobbat i modebranschen i över 20 år bland annat som som designchef för Dressmann och Stadium bestämde sig Johan Lundell för att starta eget varumärke.

Idén till nylanserade Blankdays har han dock haft med sig de senaste 7-8 åren och vid årsskiftet gjorde han slag i saken och sade upp sig från tjänsten som inköpschef för Junkyard för att satsa på det egna varumärket.

Utgångspunkten var att lansera ett hållbart modemärke, där hållbarheten finns i alla led, bestående av ultimata basplagg av hög kvalitet till ett rimligt pris. Förutom kvalitet är även passform huvudparameter. 

I slutet av sommaren lanserade han de första produkterna för varumärket i den egna webbutiken och snart började de första ordrarna att trilla in. Och det var inte bara vänner som köpte produkterna och ganska snart noterade Johan Lundell att kunderna även återkom.

– Jag startade med hållbarhet och utgår ifrån det och försökte hitta de bästa lösningarna istället för att först lansera ett varumärke och sedan försöka ta fram plagg i hållbara kvaliteter, säger Johan Lundell till Habit. 

– Poängen med varumärket är att för att kunna göra någon skillnad för miljön också genom att göra garderobens mest använda plaggen på ett så hållbart sätt som möjligt, utan avkall på kvalitet och mode.

Först ut i sortimentet är t-shirts, boxershorts, collegetröjor, strumpor, huvtröjor och under hösten lanseras även skjortor. Till nästa höst väntar lansering av stickat.

Färgpaletten är byggd på en bas av vitt, svart, grått och marinblått men visa säsongsfärger kan komma att smygas in efter hand.

Kort sagt plagg vill Johan Lundell göra plagg som används varje dag och för de flesta utgör stommen i garderoben.

– Jag har själv en uniform som nästan alltid består av jeans och t-shirts och jag tror att det är så för många. Problemet är att hitta den perfekta passformen och kvaliteten på en t-shirt som sedan också håller i längden och tvätt efter tvätt. Jag har arbetat med många måttlistor i mina dagar och nu har jag kokat ned allt och hittat till den enligt mitt tycke perfekta passformen, säger Johan Lundell.

En perfekt passform har han bland annat nått genom att flytta fram sidosömmarna fyra centimeter för att få en till en slank passform och därtill har han arbetat med ribbhöjden i kragen, urringningen och förstärkta axelsömmar. Därtill är inga etiketter insydda i plaggen utan istället är all info printad på insidan av plaggen.

För att nå ut i bruset menar Johan Lundell att märkets usp:ar är, förutom att han arbetat över 20 år i branschen, just kvalitet, bra basplagg och passformen vid sidan av små unika detaljer som också är svåra att kopiera och göra vid större produktion.

Produktionen sker i huvudsak i Portugal och Johan Lundell tog kontakt med en fabrik han ville arbeta med i Barcelos utanför Porto i Portugal och de gillade koncept.

Fabriken arbetar med flera välkända modemärken i premium- och lyxsegmentet. Det gäller enligt Johan Lundell att hitta en bra producent som också kan ta på sig att ta fram små serier. Även produktionen av skjortor sker i Portugal, på en annan fabrik utanför Porto, men som är sourcad senligt samma mall. Sockorna produceras i Sverige.

Bomullen är långfibrig och GOTS-certifierad och även om inte produktionen är certifierad så har det varit viktigt för Johan Lundell att arbeta med fabriker som har etiskt rätt synsätt, hållbarhet som fokus och som inte har längre än en mil till underleverantörer som till exempel tvätterier.

Förutom  Dressmann, Stadium och Junkyard var Johan Lundell även med att starta butiken och modemärket Velour by Nostalgi som han dock lämnade redan 2005. I dag är han även delägare i klädvårdsmärket Tangent.

Namnet Blankdays då, mötesfria dagar, och de fem stygnen i nacken som utgör själva loggan?

Jo, det står för veckans fem vardagar som ska bestå av annat än förhoppningsvis bara möten menar Johan Lundell. Stygnen är också en hommage till en välkänd och av honom högt skattad designer.

– De fem stygnen är en snygg detalj och symbol lätt att känna igen. Sedan är det också en hyllning till Martin Margiela. Inte bara för att det är synliga stygn på utsidan men också för hans synsätt på mode som jag delar och att det är produkterna som ska vara i fokus och tala inte modellen som bär dem, säger Johan Lundell till Habit.

Mer om: Blankdays


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

H&M: & Other Stories hos externa återförsäljare

Kors köper Versace

Footway förbereder ny listning

Barnmodemässa bubblar upp igen

Henri Lloyd: "Vi är som ett start up-bolag med globalt varumärke att vårda och återlansera"

I juni förvärvade Aligro group konkursade brittiska Henri Lloyd. Nu byggs varumärket upp från grunden igen från nya kontoret i Göteborg. Habit har pratat med vd Magnus Liljeblad om märkets relansering.

Hon ska ta Himla till nya höjder

Textilföretaget rekryterar vd med ett förflutet från Axstores och Twilfit.

Nyhetsbrev

Mikrovaruhus i Mölndal

Arkiv

NK storsatsar på skönhet

H&M tar in självbetalningskassor

Itab vinstvarnar

Nytt lager ska reducera Jollyrooms leveranstider

Plus

"Stick ut för att lyckas"

Therese Zetterberg är nominerad i Habit Modegalans kategori Årets Kreativa Kundupplevelse. Det personliga står i fokus när hon möter konsumenten.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Nattklubb för New Black

Istället för droger träningskläder

Beckmans till Paris

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Linköpingsgalleria byter ägare

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Hit flyttar Moda Gent

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.173