23948sdkhjf

Med utgångspunkt i hållbarhet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tidigare designchef för Dressmann och Stadium ligger bakom nytt märke.

Efter att ha jobbat i modebranschen i över 20 år bland annat som som designchef för Dressmann och Stadium bestämde sig Johan Lundell för att starta eget varumärke.

Idén till nylanserade Blankdays har han dock haft med sig de senaste 7-8 åren och vid årsskiftet gjorde han slag i saken och sade upp sig från tjänsten som inköpschef för Junkyard för att satsa på det egna varumärket.

Utgångspunkten var att lansera ett hållbart modemärke, där hållbarheten finns i alla led, bestående av ultimata basplagg av hög kvalitet till ett rimligt pris. Förutom kvalitet är även passform huvudparameter. 

I slutet av sommaren lanserade han de första produkterna för varumärket i den egna webbutiken och snart började de första ordrarna att trilla in. Och det var inte bara vänner som köpte produkterna och ganska snart noterade Johan Lundell att kunderna även återkom.

– Jag startade med hållbarhet och utgår ifrån det och försökte hitta de bästa lösningarna istället för att först lansera ett varumärke och sedan försöka ta fram plagg i hållbara kvaliteter, säger Johan Lundell till Habit. 

Läs också: Efter New York väntar San Francisco

– Poängen med varumärket är att för att kunna göra någon skillnad för miljön också genom att göra garderobens mest använda plaggen på ett så hållbart sätt som möjligt, utan avkall på kvalitet och mode.

Först ut i sortimentet är t-shirts, boxershorts, collegetröjor, strumpor, huvtröjor och under hösten lanseras även skjortor. Till nästa höst väntar lansering av stickat.

Färgpaletten är byggd på en bas av vitt, svart, grått och marinblått men visa säsongsfärger kan komma att smygas in efter hand.

Kort sagt plagg vill Johan Lundell göra plagg som används varje dag och för de flesta utgör stommen i garderoben.

– Jag har själv en uniform som nästan alltid består av jeans och t-shirts och jag tror att det är så för många. Problemet är att hitta den perfekta passformen och kvaliteten på en t-shirt som sedan också håller i längden och tvätt efter tvätt. Jag har arbetat med många måttlistor i mina dagar och nu har jag kokat ned allt och hittat till den enligt mitt tycke perfekta passformen, säger Johan Lundell.

En perfekt passform har han bland annat nått genom att flytta fram sidosömmarna fyra centimeter för att få en till en slank passform och därtill har han arbetat med ribbhöjden i kragen, urringningen och förstärkta axelsömmar. Därtill är inga etiketter insydda i plaggen utan istället är all info printad på insidan av plaggen.

För att nå ut i bruset menar Johan Lundell att märkets usp:ar är, förutom att han arbetat över 20 år i branschen, just kvalitet, bra basplagg och passformen vid sidan av små unika detaljer som också är svåra att kopiera och göra vid större produktion.

Produktionen sker i huvudsak i Portugal och Johan Lundell tog kontakt med en fabrik han ville arbeta med i Barcelos utanför Porto i Portugal och de gillade koncept.

Fabriken arbetar med flera välkända modemärken i premium- och lyxsegmentet. Det gäller enligt Johan Lundell att hitta en bra producent som också kan ta på sig att ta fram små serier. Även produktionen av skjortor sker i Portugal, på en annan fabrik utanför Porto, men som är sourcad senligt samma mall. Sockorna produceras i Sverige.

Bomullen är långfibrig och GOTS-certifierad och även om inte produktionen är certifierad så har det varit viktigt för Johan Lundell att arbeta med fabriker som har etiskt rätt synsätt, hållbarhet som fokus och som inte har längre än en mil till underleverantörer som till exempel tvätterier.

Förutom  Dressmann, Stadium och Junkyard var Johan Lundell även med att starta butiken och modemärket Velour by Nostalgi som han dock lämnade redan 2005. I dag är han även delägare i klädvårdsmärket Tangent.

Namnet Blankdays då, mötesfria dagar, och de fem stygnen i nacken som utgör själva loggan?

Jo, det står för veckans fem vardagar som ska bestå av annat än förhoppningsvis bara möten menar Johan Lundell. Stygnen är också en hommage till en välkänd och av honom högt skattad designer.

– De fem stygnen är en snygg detalj och symbol lätt att känna igen. Sedan är det också en hyllning till Martin Margiela. Inte bara för att det är synliga stygn på utsidan men också för hans synsätt på mode som jag delar och att det är produkterna som ska vara i fokus och tala inte modellen som bär dem, säger Johan Lundell till Habit.

Mer om: Blankdays
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

Lexington Company: ”Tuffa tider föder också kreativitet”

Cavaliere ställer om produktion – syr munskydd och läkarrockar

Puma tar ett rejält miljösprång

Globala sportmärket Puma samarbetar med First Mile. Två miljoner PET-flaskor har blivit en helt ny sportkollektion för idrottare över hela världen.

Datum fast för Copenhagen Fashion Week och mässorna – samarbetar för att möta branschens behov

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Nyhetsbrev

Årets pristagare av Global Change Award 2020

Arkiv

XXL tar in kapital

Konkurserna minskar – dramatisk ökning av rekonstruktioner

Jobb & Karriär
Nu har modehandlarens nya vd tillträtt

Nu utformas paket om hyresreduceringar

Svensk Handel, Visita och Fastighetsägarna uppmanar alla medlemmar att agera och inte avvakta i väntan på detaljerna.

Bubbleroom varslar efter stort försäljningsras

Moda byter månad

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Zalando vinstvarnar

Gap fortsätter hålla butiker stängda

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Eton startar välgörenhetsinitiativ

Designer-trio i Habits webbinarie

Vilket utrymme finns det för personlighet som frilansande designer, hur generös är branschen och varför är mentorskap en god idé?

Flera modeveckor inställda

Herrmodeveckor ställs in eller får nya datum.

Fritt hem från Stockholmscentrum

AMF Fastigheters giv för att stötta de fysiska butikerna i centrumen.

Tyska dotterbolag för Esprit i rekonstruktion

Gant avslutar samarbete med kinesisk distributör

H&M vill se hyreslättnader

Stora kedjor vägrar betala tyska hyror

Klädgrossist i konkurs

Så påverkar coronapandemin Odd Molly

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Butiksnytt
Här flyttar Remake in

Daymaker i konkurs

Fraktens Klarna tar in nytt kapital – ska växa till nya marknader

Berlins i konkurs

"Fastighetsägarna kan inte agera domare"

Performance Days inställd

Branschorganisation byter namn

Nike över förväntan

UC: För tidigt att sia om konkursläget i detaljhandeln

Se alla Företagens egna nyheter

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Sänd till en kollega

0.097