23948sdkhjf

Herrmodemärke öppnar webbutik

Hansen & Jacob lanserar e-handel och samarbetar med elcykelmärke.

I slutet av september lanserar Hansen & Jacob webbutik. En satsning som det Helsingborgsbaserade herrmodemärket arbetat under ett knappt år med att ta fram och som blir en viktig del i modemärkets varumärkesbyggande, kommunikation och marknadsföring.

Därtill får företaget en bättre möjlighet att flirta med nya kunder, återförsäljare och marknader, menar Carl Henrik Ljungeförsäljnings- och marknadschef.

-- Vi har haft e-handel tidigare men lade ned den för ett antal år sedan och nu gör vi ett riktigt omtag. Vi behöver utöka närvaron digitalt och det är inte minst en viktig del i varumärkesbyggandet och för att på sikt nå ut till nya marknader. Vi får propåer från kunder i andra länder om var de kan köpa varumärket så det ska bli spännnade att lansera den här satsningen, säger Carl Henrik Ljunge till Habit.

Initialt ska försäljning via webbutiken ske till kunder i Sverige men tjänsten ska snart byggas ut till att serva konsumenter på fler marknader i Europa. Inte minst till kunder där varumärket redan i dag finns i fysisk handel som Danmark, Norge, Finland och Tyskland.

Förutom att den nya webbutiken är en viktig del i marknadsföringen så är det också en möjlighet att visa upp bredden i företagets kollektioner, menar Carl Henrik Ljunge.

Kollektionerna är stora och alla plagg når därför inte de fysiska butikerna.

Sajten ska även fungera som inspiration för kunderna och därtill har företaget lagt ned mycket tid och möda på emballage och utseende. 

-- Vi värnar naturligtvis om våra återförsäljare och den digitala satsningen ska snarare ses som en hjälp och ska inte på något vis stjälpa dem. Vi kommer att vara restriktiva med kampanjer och har även en funktion på sajten där kunden kan se om de finns fysiska butiker i närheten som köpt in varan från oss, säger Carl Henrik Ljunge.

Det är dock inte synkat med återförsäljarnas lagersaldo men är ändå menar han ett sätt  lyfta fram återförsäljarna på och hjälpa till att driva kunder till den fysiska handeln.

Hansen & Jacob är även aktuella med ett samarbete med elcykelsföretaget Rawbike. Ett fyrtiotal cyklar har sålts till återförsäljarna som bland annat använder cyklarna i marknadsföring i butik och skyltfönster.

-- Vi tycker att det är väldigt roligt med olika samarbeten och har tidigare samarbetat med Eva Solo och Åre Skidfabrik. Det här är en rolig satsning som ligger helt rätt i tiden, säger Carl Henrik Ljunge.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078