23948sdkhjf

Mörkt halvår för WeSC

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Men kedjan tror på ljusare tider 2019.

Rekonstruktion och skuldsanering har varit temat under den första hälften av klädbolaget Wescs räkenskapsår 2018. Det har också slagit mot försäljningen som krympt rejält, men bolaget signalerar nu ljusare tider.

Läs också: WeSC:s dotterbolag på väg ur rekonstruktion - ackord fastställt

"De indikationer som vi fått kring förorder för Vår/Sommar 2019 tillsammans
med förbättrade distributionskanaler, högre bruttomarginaler och väsentligt
lägre kostnader har lett till att vi nu har en målsättning om att nå en varumärkesomsättning om cirka 100 miljoner kronor och nå lönsamhet för
helåret 2019", skriver bolaget i rapporten.

Summeringen av det första halvåret är annars ingen munter läsning. Nettoomsättningen stannade på 14,4 miljoner kronor för sexmånadersperioden (53,3) och 5,1 miljoner för senaste kvartalet (18,7).

Rörelseresultatet -17,4 miljoner för halvåret (-21,9) och -8,2 miljoner för kvartalet (-10,9).

Vd Joseph Janus kommenterade läget i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt i slutet av juli och konstaterade då att rekonstruktionen tagit något längre tid än väntat, men att många viktiga delmål, främst kring skuldsaneringen, klarats av. I rapporten skriver han att arbetet ska bära frukt och även synas i kommande period:

Läs också: WeSC: Har finansiering för tre månader

"Rekonstruktionen av WeSC International AB, vår europeiska verksamhet, är nästan komplett och borde ha fortsatt positiv effekt på vårt kommande kvartalsresultat", skriver han.

Wesc har under våren genomfört en företrädesemission som gav drygt 30 miljoner
kronor. Det stärkte balansräkningen, men likviditeten är alltjämt svag med en kassa på drygt 2 miljoner per den sista juni då det heller inte fanns något kreditutrymme att nyttja.

Uppgörelsen med tidigare kreditgivare innebär att samarbetet upphört. Bolaget
ser över nya möjligheter till krediter och banktjänster, heter det i rapporten.

Mer om: WeSC
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svensk kliver in i ny roll hos amerikansk modejätte

176 miljoner till MQ

Comeback för Årets Modebutik i Habit Modegalan

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Byter Bruket mot Tuna Park

Bada i CDLP

Nyhetsbrev

Scorett prisas för helhetsupplevelse

Arkiv

Tar in kapital för expansion

Här stänger Åhléns också

Jobb & Karriär
Han går till Nelly

Wood Wood öppnar i London

Atelier Saman Amel för Mr Porter

Stockholmsbaserad måttsömnadsateljé aktuell med kollektion för herrmodehandlare.

Han ska omdefiniera begreppet sportbutik

”Det saknas en premiumdestination för sportprodukter i Sverige”.

Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

Uppstickare tror på ny retailmodell

Det nya konceptet ruskar om de traditionella affärsmodellerna för retail. Sverige är premiärmarknaden.

Indiskas vd på topplista över kvinnliga ledare

Så mycket växte e-modehandeln

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Ny yta för reseffekter

Hon kampanjar för Gina Tricot

Influencer och entreprenör i modekedjans sommarkampanj.

Modetalanger hyllas av VA

Entreprenörer bakom klädvårdsföretag, duo bakom It's Re:Leased och NA-KD:s expansionschef nådde Veckans Affärers lista för Supertalanger.

Butiksnytt
Aplace återöppnar i ny miljö

Bygger om ytan efter nio år i Brunogallerian.

Skapar smycken till & Other Stories

Stockholmsbaserad juvelerare gör smyckeskollektion åt modekedjan.

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

Jobb & Karriär
Han går till Day Et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Jobb & Karriär
Före detta landschef hos H&M till Cervera

Jobb & Karriär
Kliver in i Stig Fram

Campadre fälld av RO

Uniqlo i restaurangsamarbete

Butiksnytt
Nu öppnar Valentino

Butik och kreativ studio i LA för strumpjätte

Jobb & Karriär
Underklädeskedja med ny designchef

Se alla Företagens egna nyheter

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.149