Morris med ny huvudägare – ska satsa internationellt

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Nya norska storägaren ska etablera klädmärket på nya marknader.

Grundarna Jan och Eva Alsén har sålt 60 procent av J.M Alsén Design AB, som äger Morris Stockholm, till norska Holta Invest. De själva behåller resterande 40 procent av klädmärket, som lanserades 2004.

– I Holta Invest har vi nu funnit en partner som verkligen förstår vad Morris står för och som tillför kompetens, kapacitet och kapital vilket säkrar vår fortsatta planerade expansion. Det känns fantastiskt att vi nu med hjälp av Holta Invest kan få se Morris fortsätta utvecklas på ett bra sätt, säger Eva Alsén.

I dag säljs Morris kläder i 270 butiker i Sverige och Norge. Nu ska man expandera ytterligare med hjälp av sin nya huvudägare.
Nästa steg är att fortsätta att etablera bolaget på fler marknader, i första hand i Finland och Danmark, men också internationellt, och för det behövs en annan typ av kompetens.

Holta Invest är sedan tidigare investerare i klädbranschen med flera varumärken internationellt, till exempel Active Brands där varumärken som Kari Traa, Björn Dählie och Bula huserar.

Jan och Eva Alsén blir kvar i styrelsen och agera rådgivare till nya ägarna,



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja i rekonstruktion då bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms försattes i rekonstruktion på torsdagen.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Istället för droger träningskläder

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Hon lämnar Ellos

Nyhetsbrev

Nattklubb för New Black

Arkiv

Beckmans till Paris

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med JC och levererar varor till kedjans butiker med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear".

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Vändning för H&M

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Röhnisch till mini

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.179