23948sdkhjf

Internationella ägare till JC

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Denna vecka arbetar Stefano Di Martino sina sista dagar på JC. Han avslutar sitt uppdrag efter 16 månader som vd. På frågan varför han har valt att lämna posten trots att de nya ägarna, enligt Di Martino, vill ha honom kvar, svarar han:

– Jag vill gå vidare. Mitt uppdrag var att förbättra JC och sälja bolaget. När det är slutfört vill jag gå vidare till en ny verksamhet. Min kapacitet är att bygga och omstrukturera bolag. Det är mitt jobb och det är det som jag är bra på.

Läs också: Rekonstruktionen av JC: "Målbilden är att inte ha något varulager alls"

Stefano Di Martino tillstår att JC har varit ett utmanande uppdrag.

– Jag är stolt över det jag har åstadkommit; att få JC på rätt spår, relansera e-handel med ett bolag vars verksamhet primärt byggde på butiker, relansera Crocker och bygga upp en helt ny återförsäljarverksamhet för Crocker. Nu lämnar jag över det till de nya ägarna och förhoppningsvis kan de tjäna pengar på det.

Att Iliya Meric är ny ägare till JC var Habit först med att berätta. Men Meric är inte ensam ägare. Övriga är ”internationella investerare”, uppger Di Martino, som inte kan berätta mer än så i nuläget.

– Vi tittade på möjliga köpare till bolaget. Jag var del i processen och arbetade på en lösning inom Sverige medan Gordon (Gordon Wu, tidigare ägare, reds anm) arbetade med internationella möjligheter.

– Iliya, som tidigare satt i styrelsen, var intresserad av bolaget, så på den vägen är det.

Enligt Di Martino tog diskussionerna med Iliya Meric om en eventuell affär fart för några månader sedan. Di Martino är nöjd med resultatet i form av de nya ägarna.

Läs också: JC:s rekonstruktion: "Kommit till en punkt när det till slut tippar över".

– De här personerna kan investera i bolaget. Jag är övertygad om att de kan bygga upp JC.

Varför Gordon Wu valde att sälja är oklart. Stefano Di Martinos personliga tolkning är att radioprogrammet Kalibers granskning av JC tidigare i år kan ha förändrat Gordon Wus intresse för Sverige.

– Att Sveriges Radio valde att fokusera på ett litet bolag som JC när det finns större problem i världen är orättvist. Som sagt, det här är min personliga uppfattning. Gordon Wu nämnde aldrig något om anledningen till varför han ville sälja.

Årsredovisningen för JC Sverige AB inkom till Bolagsverket den 15 juni. Stefano Di Martino bekräftar att JC fortsatt blöder, och att stora framsteg har gjorts.

Läs också: Modekedjan i rekonstruktion igen

– Att vända ett bolag på ett år är omöjligt. Men vad vi gjorde var att förbättra siffrorna. Det är fortfarande minussiffror, men betydligt bättre än tidigare. Vi öppnade en ny butik i Umeå med mer teknik, mer omnikanal och som underlättar jeansköp. Vi stängde även några butiker som var olönsamma, medan vi satsade på andra och gjorde dem lönsamma. Vi har sett stora omsättningsökningar jämfört med förra året.

Vad bör de nya ägarna göra nu, anser du?

– Baserat på vår första diskussion vill de investera i bolaget för att göra det lönsamt. I veckan har vi ett strategiskt möte och det ser ut som om de vet vad de ska göra.

Stefano Di Martino anser att JC är ett fantastiskt bolag med många möjligheter.

Läs också: Svea satsar hos JC

– Tyvärr har marknaden förändrats med e-handel och JC var inte tillräckligt snabbt att ställa om.

Vad gäller den svenska retailmarknaden generellt ser han stora utmaningar framgent när han jämför med andra länder.

– Hyreskostnaderna i Sverige är oproportionerliga till den business som bedrivs. Det är svårt att vara lönsam inom svensk retail.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Camilla Malmströms mot norsk ägare

Tensons vd lämnar

Johan Lövqvist har verkat på vd-posten sedan 2008.

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

Tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Stockmann tappar vd

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Plus

Hantverk vs hightech

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Arkiv

Brixtol Textiles för Ung Cancer

The Kooples mot ny ägare?

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Prisad modebutik öppnar webbutik

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

Team Sportia-butik i konkurs

Filippa K lanserar ny e-handel

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

Utmanande kvartal för Asos

NA-KD till Kompassen

JD Sports förvärvar sportkedja

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

MQ gör företrädesemission

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.17