23948sdkhjf

Internationella ägare till JC

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Denna vecka arbetar Stefano Di Martino sina sista dagar på JC. Han avslutar sitt uppdrag efter 16 månader som vd. På frågan varför han har valt att lämna posten trots att de nya ägarna, enligt Di Martino, vill ha honom kvar, svarar han:

– Jag vill gå vidare. Mitt uppdrag var att förbättra JC och sälja bolaget. När det är slutfört vill jag gå vidare till en ny verksamhet. Min kapacitet är att bygga och omstrukturera bolag. Det är mitt jobb och det är det som jag är bra på.

Läs också: Här byter JC läge – hoppas på bättre utveckling

Stefano Di Martino tillstår att JC har varit ett utmanande uppdrag.

– Jag är stolt över det jag har åstadkommit; att få JC på rätt spår, relansera e-handel med ett bolag vars verksamhet primärt byggde på butiker, relansera Crocker och bygga upp en helt ny återförsäljarverksamhet för Crocker. Nu lämnar jag över det till de nya ägarna och förhoppningsvis kan de tjäna pengar på det.

Att Iliya Meric är ny ägare till JC var Habit först med att berätta. Men Meric är inte ensam ägare. Övriga är ”internationella investerare”, uppger Di Martino, som inte kan berätta mer än så i nuläget.

– Vi tittade på möjliga köpare till bolaget. Jag var del i processen och arbetade på en lösning inom Sverige medan Gordon (Gordon Wu, tidigare ägare, reds anm) arbetade med internationella möjligheter.

– Iliya, som tidigare satt i styrelsen, var intresserad av bolaget, så på den vägen är det.

Enligt Di Martino tog diskussionerna med Iliya Meric om en eventuell affär fart för några månader sedan. Di Martino är nöjd med resultatet i form av de nya ägarna.

Läs också: Nygammal ägare driver JC vidare

– De här personerna kan investera i bolaget. Jag är övertygad om att de kan bygga upp JC.

Varför Gordon Wu valde att sälja är oklart. Stefano Di Martinos personliga tolkning är att radioprogrammet Kalibers granskning av JC tidigare i år kan ha förändrat Gordon Wus intresse för Sverige.

– Att Sveriges Radio valde att fokusera på ett litet bolag som JC när det finns större problem i världen är orättvist. Som sagt, det här är min personliga uppfattning. Gordon Wu nämnde aldrig något om anledningen till varför han ville sälja.

Årsredovisningen för JC Sverige AB inkom till Bolagsverket den 15 juni. Stefano Di Martino bekräftar att JC fortsatt blöder, och att stora framsteg har gjorts.

Läs också: Rekonstruktionen av JC: "Målbilden är att inte ha något varulager alls"

– Att vända ett bolag på ett år är omöjligt. Men vad vi gjorde var att förbättra siffrorna. Det är fortfarande minussiffror, men betydligt bättre än tidigare. Vi öppnade en ny butik i Umeå med mer teknik, mer omnikanal och som underlättar jeansköp. Vi stängde även några butiker som var olönsamma, medan vi satsade på andra och gjorde dem lönsamma. Vi har sett stora omsättningsökningar jämfört med förra året.

Vad bör de nya ägarna göra nu, anser du?

– Baserat på vår första diskussion vill de investera i bolaget för att göra det lönsamt. I veckan har vi ett strategiskt möte och det ser ut som om de vet vad de ska göra.

Stefano Di Martino anser att JC är ett fantastiskt bolag med många möjligheter.

Läs också: JC avslutar rekonstruktionen: "syftet antas inte bli uppnått"

– Tyvärr har marknaden förändrats med e-handel och JC var inte tillräckligt snabbt att ställa om.

Vad gäller den svenska retailmarknaden generellt ser han stora utmaningar framgent när han jämför med andra länder.

– Hyreskostnaderna i Sverige är oproportionerliga till den business som bedrivs. Det är svårt att vara lönsam inom svensk retail.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Kappahl på sommarturné med Newbie

Plus

De vill skapa hållbara under

Arina Woron lämnade dammodekarusellen för att skapa miljövänliga underklädesmärket Woron tillsammans med systern Anya Woron.

Nyhetsbrev

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Arkiv

Branschprofil moderator för Retaildagen

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

H&M testar biobränsle med Maersk

NA-KD öppnar pop up i Mos

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Glasögonmärke först ut i ny pop up-yta

Plus

De sätter färg på barnmodet

Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen är designerduon från Göteborg som sade upp sig från Monki för att starta Blaou. Nu är de aktuella på Aplace i Stockholm.

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Jobb & Karriär
I dig denim med ny vd

Grundaren och tidigare vdn stannar i bolaget men ska ha mer fokus på design, produktion och utveckling.

Adidas förlorar ensamrätt till ränder i EU

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Altor in som storägare i XXL

Nygammal ägare driver JC vidare

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

Nu är affären i hamn och nya ägare har tagit över den konkursade modekedjan.

Utmärkelser ska uppmuntra till hållbarhet och förnyelse – här är de nominerade

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

Nya hot mot hårt pressad modehandel

Besparingsprogram för Tiger of Sweden

Pitti Uomo i siffror

Treksta flyttar in i Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Avslappnad silhuett i Florens

Stockmann säger upp 150

Blickar mot öst

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Dags för Pitti Uomo

Missa inte årets branschseminarium

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.155