23948sdkhjf

Internationella ägare till JC

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Denna vecka arbetar Stefano Di Martino sina sista dagar på JC. Han avslutar sitt uppdrag efter 16 månader som vd. På frågan varför han har valt att lämna posten trots att de nya ägarna, enligt Di Martino, vill ha honom kvar, svarar han:

– Jag vill gå vidare. Mitt uppdrag var att förbättra JC och sälja bolaget. När det är slutfört vill jag gå vidare till en ny verksamhet. Min kapacitet är att bygga och omstrukturera bolag. Det är mitt jobb och det är det som jag är bra på.

Läs också: Omsättningen sjönk för varannan kedja

Stefano Di Martino tillstår att JC har varit ett utmanande uppdrag.

– Jag är stolt över det jag har åstadkommit; att få JC på rätt spår, relansera e-handel med ett bolag vars verksamhet primärt byggde på butiker, relansera Crocker och bygga upp en helt ny återförsäljarverksamhet för Crocker. Nu lämnar jag över det till de nya ägarna och förhoppningsvis kan de tjäna pengar på det.

Att Iliya Meric är ny ägare till JC var Habit först med att berätta. Men Meric är inte ensam ägare. Övriga är ”internationella investerare”, uppger Di Martino, som inte kan berätta mer än så i nuläget.

– Vi tittade på möjliga köpare till bolaget. Jag var del i processen och arbetade på en lösning inom Sverige medan Gordon (Gordon Wu, tidigare ägare, reds anm) arbetade med internationella möjligheter.

– Iliya, som tidigare satt i styrelsen, var intresserad av bolaget, så på den vägen är det.

Enligt Di Martino tog diskussionerna med Iliya Meric om en eventuell affär fart för några månader sedan. Di Martino är nöjd med resultatet i form av de nya ägarna.

Läs också: Här öppnar JC

– De här personerna kan investera i bolaget. Jag är övertygad om att de kan bygga upp JC.

Varför Gordon Wu valde att sälja är oklart. Stefano Di Martinos personliga tolkning är att radioprogrammet Kalibers granskning av JC tidigare i år kan ha förändrat Gordon Wus intresse för Sverige.

– Att Sveriges Radio valde att fokusera på ett litet bolag som JC när det finns större problem i världen är orättvist. Som sagt, det här är min personliga uppfattning. Gordon Wu nämnde aldrig något om anledningen till varför han ville sälja.

Årsredovisningen för JC Sverige AB inkom till Bolagsverket den 15 juni. Stefano Di Martino bekräftar att JC fortsatt blöder, och att stora framsteg har gjorts.

Läs också: Jeanskvintettens revansch

– Att vända ett bolag på ett år är omöjligt. Men vad vi gjorde var att förbättra siffrorna. Det är fortfarande minussiffror, men betydligt bättre än tidigare. Vi öppnade en ny butik i Umeå med mer teknik, mer omnikanal och som underlättar jeansköp. Vi stängde även några butiker som var olönsamma, medan vi satsade på andra och gjorde dem lönsamma. Vi har sett stora omsättningsökningar jämfört med förra året.

Vad bör de nya ägarna göra nu, anser du?

– Baserat på vår första diskussion vill de investera i bolaget för att göra det lönsamt. I veckan har vi ett strategiskt möte och det ser ut som om de vet vad de ska göra.

Stefano Di Martino anser att JC är ett fantastiskt bolag med många möjligheter.

Läs också: Bianca premiärvisar Gina Tricots denimkollektion

– Tyvärr har marknaden förändrats med e-handel och JC var inte tillräckligt snabbt att ställa om.

Vad gäller den svenska retailmarknaden generellt ser han stora utmaningar framgent när han jämför med andra länder.

– Hyreskostnaderna i Sverige är oproportionerliga till den business som bedrivs. Det är svårt att vara lönsam inom svensk retail.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Daisy Grace under lupp

Butik för Arcteryx

Premiär för märkets lånebibliotek i Europa.

De föreslås till MQ

De vann Årets Modebutik

HABIT MODEGALAN: Johnny Hedlund och Alexander Nordlund kammade hem priset Årets Modebutik på Habit Modegalan i tisdags kväll. Läs om entreprenörsduon som satsar i Skellefteå.

Digital kompetensutveckling en investering för framtiden

Utbildningsprogrammet Transformationsloopen ska sporra personalen

Cos i samarbete med uthyrningssajt

Nyhetsbrev

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Arkiv

Comeback för By the number

Efter vilan kommer en känga som ska hålla över tid.

Mingel i nya händer

Grundarduon har sålt dammodemärket. Ny ägare tog över i slutet av november.

Klassisk kulör – blå är den varmaste färgen

"Universell favorit" utsedd till årets färg.

Grundarduo säljer i Boohoo

Björn Borg samarbetar med Hollywoodskådis – vill få fler att träna

Blir ansikte för både sport- och underkläder.

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Team Sportia säljer varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Stylein redo att växla upp

Öppnar ytterligare yta på Åhléns, lanserar denim och för dialog med investerare.

Modeplattform förvärvas av riskkapitalbolag

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Mingelbilder från Habit Modegalan

Under tisdagskvällen korades modebranschens allra bästa entreprenörer, företag och personer. Se bildspelet här!

Na-kd lanserar makeup

Här är vinnarna på Habit Modegalan 2019

Närmare 200 gäster, sju priskategorier, ”sharing dinner” och underhållning av Zikai. Tisdagskvällens modegala på Grand Hôtel var en fest för alla sinnen.

Prisad av H&M

Håraccessoarbolag i konkurs

Cecilia Tall bekräftar: Teko har lämnat SFC

I oktober lämnade Teko delägarskapet i Swedish Fashion Council. Samtidigt klev generalsekreteraren, Cecila Tall, av styrelseuppdraget.

Trio med koll på logistiken – tävlar om Årets Logistiklösning på Habit Modegalan

Rekord för Black friday – kläder mest poppis

Så sålde Na-kd

Färre konkurser i november

Så hanterar modebranschen Black friday

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Nu drar Stadium sig ur Tyskland

Wesc tackar för sig i egna butiksledet

Butiksnytt
Din sko i specialdesignat format

Butiksnytt
Sjunde butiken för Ideal of Sweden

Jobb & Karriär
Intersport värvar från Clas Ohlson

Sports Direct byter namn

Asos rekryterar

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.349