23948sdkhjf

JC stämde franchisetagare på miljonbelopp - SR granskar modekedjan

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekedjan hamnade i konflikt med franchisetagare och stämde fem av sex kvarvarande aktörer. Det framgår av Sveriges Radios Kaliber som i två program granskar kedjan.

Kedjan drog dock tillbaka stämningarna och i programmet framgår att kedjan förlikats med franchisetagarna. 

I dag återstår 1 franchisetagare och JC driver själva de 40 butiker som i dag ingår i kedjan.

– Vi har beslutat att sakta, i enlighet med dem, se till att de inte har franchise längre, säger Stefano di Martino, JC:s operativa chef i en kommentar.

Radioprogrammet har varit i kontakt med fler franchisetagare som berättar om att de krävts på pengar för varor som de aldrig beställt eller fått. En av dem är David Wong som fram till i slutet av januari i år drev en butik med JC-skylt i Norrköping och som stämdes på 3 miljoner kronor.

Det känns ju absolut som ett tufft sätt att under pågående diskussioner försöka lösa problem. Lite skrämseltaktik – det är min personliga slutsats av det att man försökte skrämmas helt enkelt, säger David Wong till Ekot.

Flera av de tidigare franchisetagarna driver i dag denimbutiker under Jeansbolaget-skylt.

2013 förväravdes kedjan från RNB av kinesiska ägare, Denim Island med Gordon Wu i spetsen, och 2016 gick bolaget igenom en rekonstruktion.

Bolaget räddades genom att få skulderna nedskrivna med omkring 160 miljoner kronor. Enligt kaliber är det oklart hur det går för kedjan då man är två och en halv månad sen med att lämna in årsredovisning. Senast JC redovisade siffror var enligt Kaliber för 2015.

I det första programmet ger sig även Kaliber-teamet på jakt efter varumärket Crockers ägare. Hongkongbaserade Smart Perfect Limited förvärvade varumärket för 12,5 miljoner kronor och var största fodringsägare till JC i rekonstruktionen, som inleddes i april 2016, med en fodran om 140 miljoner kronor.

Bolaget hade avgörande inflytande över om JC skulle gå i konkurs eller ej, men när Kaliber besöker adressen i Honkong som bolaget är listat på uppstår oklarheter.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Julklappar för 23 miljarder

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Nyhetsbrev

Stipendium till damskräddarelev

Student vid Tillskärarakademin tilldelas stipendium ur fond för kvinnliga hantverkare.

Arkiv

Tretorn i finskt designsamarbete

Tretorn lanserar samarbete med Makia. Kollektionen innefattar regnkläder men även stickade tröjor och accessoarer.

Vågade inköp ger resultat

Så har hans inköp på magkänsla banat väg för framgångar.

Kvarteret lyfts med ny handel

Plats för 20 butiker när Hästen 21 i centrala Stockholm utvecklas. I projektet ingår PK-huset.

Plockar in ny kompetens

Uppdaterad modeshopping till sjöss

Drar sig ur Designers Remix

IC Group fortsätter att sälja av varumärken.

De lanserar virtuellt provrum

3D-pionjärerna och modevisionärerna Atacac tar ännu ett digitalt kliv.

Fokuserar på kläder - säljer accessoarlinjen

Lägger allt krut på kärnverksamheten med modelinjerna Day Birger et Mikkelsen och 2NDDAY.

Ska driva Berendsens hållbarhetsarbete

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

Sportmodemärke satsar med ny e-handel

Han kampanjar för Stayhard

Är ansikte för vinterns festkampanj.

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Gant skrotar Rugger och Diamond G

Modeföretaget samlar all design under en huvudlinje och logotypen för Diamond G blir ny officiell logga för Gant.

Två konkursanmälningar mot JC

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Kunderna valde bort köpcentrumen

H&M öppnar kafé i London

Nätet störst på Black Friday

Butiksnytt
Caliroots 2.0

Postnord anställer kvartett

Här öppnar It's Pleat

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148