"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Londonbaserade svensken Erik Östling kliver på rollen som director of own labels hos Yoox Net-a-Porter Group och blir därmed ansvarig för utvecklingen av ett antal egna varumärken för nätbutikerna the Outnet och YOOX som ingår i e-handelskoncernen.

Uppdraget har han fått via posten som head of merchandising hos H&M-ägda Cos i London där han arbetat de senaste tre åren. Dessförinnan arbetade han som businessanalytiker i H&M:s globala säljteam och under de tre åren lärde han sig enligt egen utsago till Habit "extremt mycket om retail".

Erik Östling ska arbeta tillsammans med ett team av designer, inköpare och produktutvecklare och utveckla och ta fram totalt fem till sju varumärken med olika produkter och för olika målgrupper. Vilket typ av varumärken, förutom om att det handlar om både dam- och herrmärken, är inte helt officiellt ännu. 

Hur tror du att de skiljer från tidigare arbete?

 - Hos YNAP blir jag ansvarig för hela varumärkesstrategin från märkets identitet, produkt- och sortimentsutveckling till marknadsföring och även pr. Tidigare har jag fokuserat mer specifikt på forsäljning genom att säkerställa att rätt produkt är på rätt plats till rätt pris. Därtill har ett större fokus i arbetet varit på butik.

Vilken är din bakgrund och utbildning?

Jag har civilingenjörsexamen från KTH och började karriären som konsult på Accenture där jag gjorde projekt för bland andra Apoteket och Nordea och efter det kom jag till H&M.


Läs också: Cos till Pitti Uomo

Jag har alltid varit haft ett kläd- och modeintresse och lånade ofta min mammas symaskin för att sy om kläder. Hon lärde mig grunderna, om kvalitet samt hur man lagar byxor och stickar tröjor. Jag köpte en egen symaskin för första lönen från Accenture och har sedan dess tagit privata kurser i skrädderi och mönsterkonstruktion hos bland andra modedesignern Naim Josefi som jag tycker är en extremt inspirerande människa.

Hur fick du jobbet och varför valde du att kliva på?

-Titeln head of merchandising är en mycket viktig position för modeföretag och med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter. Att börja på ett nätbaserat företag kändes som ett naturligt steg och att valet föll på YNAP berodde till stor del på ett flertal kreativa samtal med Yoox och Outnets vd Alessandra Rossi. Hon har en otrolig känsla för stil och är precis som YNAP:s vd Federico Marchetti ingenjör och oerhört intelligent. Vårt gemensamma synsätt kring databaserat beslutsfattande men med ett passionerat intresse för kläder blev en naturlig gemensam nämnare.

Hur är det att arbeta med varumärken som är enbart digitala?

Det är mycket spännande, för mig handlar det om helt  andra synsätt. YNAP:s vd Federico Marchetti uttrycker det som att  man säljer en bild av en produkt fram till dess att produkten levererats hem till kunden; först då blir bilden ett fysiskt objekt. Så det handlar mycket om kommunikation och att tydliggöra vilket värde produkten har för kunden endast genom text och bild. Affärsmodellen är också helt annorlunda än retail i fysiska butiker med en annan logistik, digital produktion, returhantering och hur i sin tur påverkar prissättning och marginaler.

Vad tar du med dig från Cos?

Hur viktigt det är med ett tydligt syfte och en klar varumärketsidentitet, att kunden alltid är nummer ett och att en bra produkt talar för sig själv.

 

Mer om: Cos | Net-a-Porter | YNAP | Yoox


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De planerar expansion i Sverige

Habit Modebranschens Dag
Han skapar upplevelser i handeln

Så blir den fysiska butiken mer attraktiv. Lyssna på Nicklas Jakobsson, grundare av Suteki, på Habit Modebranschens Dag.

Så mycket ska JC:s butiksförsäljning ökat

Starkt varumärke väntas vinna över snabbt mode

Gap: Resultat under förväntan

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

Nyhetsbrev

Hon ska också samarbeta med Nyden

H&M group släpper fler samarbetspartner för nya varumärket.

Arkiv

Regeringen prisar Acne Studios

Modeföretaget mottog på torsdagen regeringens nyinstiftade exportpris. ”Det ger kraft att fortsätta”, säger vd Mattias Magnusson till Habit.

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Den nya Uniqlobutiken kommer att fylla fyra våningar och 1580 kvadratmeter i Sverigehuset på Hamngatan i centrala Stockholm. Arbetet med att rekrytera medarbetare har precis inletts. Intresset är stort för att jobba i den nya butiken.

Plus

Varumärkenas väg till butikshyllan

Med färre mässor och specialistbutiker är det en kamp för nya sportvarumärken att slå sig in på den nordiska marknaden. Habit har följt tre aktörer i matchen om inköparna.

Carven i konkurs

Missa inte Habit Modebranschens Dag

H&M backar ånyo sälj- och köptjänst

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

De har sålt miljoner aktier i Boozt

Dansk skilsmässa - DAFI splittras

En blir två när DAFI delas upp i två sällskap som får skilda fokusområden. Nytt dotterbolag ska sköta modeveckan i Köpenhamn.

Muji i egen regi

Modekoncern i nybildad transportkoalition

Han kampanjar för Stayhard

Kollektivavtal för Rodebjer

Soya Concept förvärvar skoföretag

Modeverksamheten slås samman med danskt skomärke och skapar ny dansk modejätte.

Här öppnar OAS

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Habit Modebranschens Dag
Miljardmål i sikte

Hon ska ta varumärket till en miljard kronor. Hör henne på Habit Modebranschens Dag.

Tictail öppnar butik

Efter New York har Tictail öppnat fysisk butik i Stockholm.

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Jobb & karriär
Hon går till 2NDDAY

Wish-kunder slipper avgift

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Designduos kläder miljömärks

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.114