23948sdkhjf

"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Londonbaserade svensken Erik Östling kliver på rollen som director of own labels hos Yoox Net-a-Porter Group och blir därmed ansvarig för utvecklingen av ett antal egna varumärken för nätbutikerna the Outnet och YOOX som ingår i e-handelskoncernen.

Uppdraget har han fått via posten som head of merchandising hos H&M-ägda Cos i London där han arbetat de senaste tre åren. Dessförinnan arbetade han som businessanalytiker i H&M:s globala säljteam och under de tre åren lärde han sig enligt egen utsago till Habit "extremt mycket om retail".

Erik Östling ska arbeta tillsammans med ett team av designer, inköpare och produktutvecklare och utveckla och ta fram totalt fem till sju varumärken med olika produkter och för olika målgrupper. Vilket typ av varumärken, förutom om att det handlar om både dam- och herrmärken, är inte helt officiellt ännu. 

Hur tror du att de skiljer från tidigare arbete?

 - Hos YNAP blir jag ansvarig för hela varumärkesstrategin från märkets identitet, produkt- och sortimentsutveckling till marknadsföring och även pr. Tidigare har jag fokuserat mer specifikt på forsäljning genom att säkerställa att rätt produkt är på rätt plats till rätt pris. Därtill har ett större fokus i arbetet varit på butik.

Vilken är din bakgrund och utbildning?

Jag har civilingenjörsexamen från KTH och började karriären som konsult på Accenture där jag gjorde projekt för bland andra Apoteket och Nordea och efter det kom jag till H&M.


Läs också: Så sålde H&M - rejäl ökning i e-handeln

Jag har alltid varit haft ett kläd- och modeintresse och lånade ofta min mammas symaskin för att sy om kläder. Hon lärde mig grunderna, om kvalitet samt hur man lagar byxor och stickar tröjor. Jag köpte en egen symaskin för första lönen från Accenture och har sedan dess tagit privata kurser i skrädderi och mönsterkonstruktion hos bland andra modedesignern Naim Josefi som jag tycker är en extremt inspirerande människa.

Hur fick du jobbet och varför valde du att kliva på?

-Titeln head of merchandising är en mycket viktig position för modeföretag och med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter. Att börja på ett nätbaserat företag kändes som ett naturligt steg och att valet föll på YNAP berodde till stor del på ett flertal kreativa samtal med Yoox och Outnets vd Alessandra Rossi. Hon har en otrolig känsla för stil och är precis som YNAP:s vd Federico Marchetti ingenjör och oerhört intelligent. Vårt gemensamma synsätt kring databaserat beslutsfattande men med ett passionerat intresse för kläder blev en naturlig gemensam nämnare.

Hur är det att arbeta med varumärken som är enbart digitala?

Det är mycket spännande, för mig handlar det om helt  andra synsätt. YNAP:s vd Federico Marchetti uttrycker det som att  man säljer en bild av en produkt fram till dess att produkten levererats hem till kunden; först då blir bilden ett fysiskt objekt. Så det handlar mycket om kommunikation och att tydliggöra vilket värde produkten har för kunden endast genom text och bild. Affärsmodellen är också helt annorlunda än retail i fysiska butiker med en annan logistik, digital produktion, returhantering och hur i sin tur påverkar prissättning och marginaler.

Vad tar du med dig från Cos?

Hur viktigt det är med ett tydligt syfte och en klar varumärketsidentitet, att kunden alltid är nummer ett och att en bra produkt talar för sig själv.

 

Mer om: Cos | Net-a-Porter | YNAP | Yoox


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Habit Modegalan
Här är branschens ess i denim

Tre varumärken är nominerade till Årets Denimleverantör.

Jobb & Karriär
Han lämnar MQ

Efter drygt ett år på posten lämnar försäljningschefen modekedjan för att bli vd för Lagerhaus.

Butiksnytt
Butik för Svea

Twilfit om nya outletkonceptet

Jobb & Karriär
Från bilbranschen till mode

MQ värvar marknadschef från Volvo. Han har även arbetat för Adidas.

Vill växa med väskor

Smyckesföretaget Edblad utökar sortimentet med nya accessoarer till våren.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Plus

Dammodets nio i topp

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 2/7: Färgintensivt, storslagna mönster och vågade skärningar. Vårens trender är inget för blyga violer.

Arkiv

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Topeco och Atlas Design samsas i webbutik

Habit Modegalan
De är bäst på inköp

Kunskap och kreativitet lyfts fram när vinnaren i det nyinstiftade priset Årets Inköpare ska utses.

Butiksnytt
Swims med butik

Så ser första konceptbutiken ut. Märkets klädkollektion ritas av en svensk designduo.

Ny hos Scandinavian Man

Kedjorna som driver omsättningen

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Underklädeskedja öppnar outlet

Höjt tillväxtmål för Nelly

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Så ser en hållbar ledare ut

Nytt H&M-koncept även till Sverige

Vestiaire Collective med nytt utseende

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.233