23948sdkhjf

"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Londonbaserade svensken Erik Östling kliver på rollen som director of own labels hos Yoox Net-a-Porter Group och blir därmed ansvarig för utvecklingen av ett antal egna varumärken för nätbutikerna the Outnet och YOOX som ingår i e-handelskoncernen.

Uppdraget har han fått via posten som head of merchandising hos H&M-ägda Cos i London där han arbetat de senaste tre åren. Dessförinnan arbetade han som businessanalytiker i H&M:s globala säljteam och under de tre åren lärde han sig enligt egen utsago till Habit "extremt mycket om retail".

Erik Östling ska arbeta tillsammans med ett team av designer, inköpare och produktutvecklare och utveckla och ta fram totalt fem till sju varumärken med olika produkter och för olika målgrupper. Vilket typ av varumärken, förutom om att det handlar om både dam- och herrmärken, är inte helt officiellt ännu. 

Hur tror du att de skiljer från tidigare arbete?

 - Hos YNAP blir jag ansvarig för hela varumärkesstrategin från märkets identitet, produkt- och sortimentsutveckling till marknadsföring och även pr. Tidigare har jag fokuserat mer specifikt på forsäljning genom att säkerställa att rätt produkt är på rätt plats till rätt pris. Därtill har ett större fokus i arbetet varit på butik.

Vilken är din bakgrund och utbildning?

Jag har civilingenjörsexamen från KTH och började karriären som konsult på Accenture där jag gjorde projekt för bland andra Apoteket och Nordea och efter det kom jag till H&M.


Läs också: E-handlare ska hitta nya modeentreprenörer

Jag har alltid varit haft ett kläd- och modeintresse och lånade ofta min mammas symaskin för att sy om kläder. Hon lärde mig grunderna, om kvalitet samt hur man lagar byxor och stickar tröjor. Jag köpte en egen symaskin för första lönen från Accenture och har sedan dess tagit privata kurser i skrädderi och mönsterkonstruktion hos bland andra modedesignern Naim Josefi som jag tycker är en extremt inspirerande människa.

Hur fick du jobbet och varför valde du att kliva på?

-Titeln head of merchandising är en mycket viktig position för modeföretag och med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter. Att börja på ett nätbaserat företag kändes som ett naturligt steg och att valet föll på YNAP berodde till stor del på ett flertal kreativa samtal med Yoox och Outnets vd Alessandra Rossi. Hon har en otrolig känsla för stil och är precis som YNAP:s vd Federico Marchetti ingenjör och oerhört intelligent. Vårt gemensamma synsätt kring databaserat beslutsfattande men med ett passionerat intresse för kläder blev en naturlig gemensam nämnare.

Hur är det att arbeta med varumärken som är enbart digitala?

Det är mycket spännande, för mig handlar det om helt  andra synsätt. YNAP:s vd Federico Marchetti uttrycker det som att  man säljer en bild av en produkt fram till dess att produkten levererats hem till kunden; först då blir bilden ett fysiskt objekt. Så det handlar mycket om kommunikation och att tydliggöra vilket värde produkten har för kunden endast genom text och bild. Affärsmodellen är också helt annorlunda än retail i fysiska butiker med en annan logistik, digital produktion, returhantering och hur i sin tur påverkar prissättning och marginaler.

Vad tar du med dig från Cos?

Hur viktigt det är med ett tydligt syfte och en klar varumärketsidentitet, att kunden alltid är nummer ett och att en bra produkt talar för sig själv.

 

Mer om: Cos | Net-a-Porter | YNAP | Yoox
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

Pitti Uomo i siffror

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Handlarna splittrade om framtiden – dystert inom sällanköp

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Nyhetsbrev

Treksta till Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Arkiv
Plus

Så vill de förändra sourcing i grunden

I september i fjol lanserade Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist plattformen Findsourcing som ska förenkla för inköpare att hitta leverantörer i skobranschen.

Avslappnad silhuett i Florens

Eton och Tiger of Sweden höll båda presentationer på Pitti Uomo i veckan.

2

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

Stockmann säger upp 150

Claire Group stannar i familjen

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Jobb & Karriär
Masai med nytt team och logotyp

Rekryterar duo och vill bli bättre på att berätta ursprung och riktning.

Modedesigner aktuell som sommarvärd

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Även Ur & Penn kritisk till omotiverade hyresnivåer

Jobb & Karriär
Från Scorett till Stayhard

Ska leda e-handlarens satsning på sneaker.

Prisad av NK

Omlottklänningens okrönta drottning förärades pris av NK på onsdagskvällen.

1

Försäljningsras i modehandeln: ”Stor svårförklarad nedgång”

Väntad men oväntat kraftig nedgång i modehandeln, enligt Stilindex för maj månad.

Högtryck väntar för e-modehandeln

Rekordomsättning för Inditex

Blickar mot öst

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Missa inte årets branschseminarium

Dags för Pitti Uomo

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Får betala miljonbelopp för att stänga

Om influencers får välja

Här stänger Tiger of Sweden två butiker

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

Jobb & Karriär
Serieentreprenör föreslås till Touchtech

MQ tar egna varumärken till Afound

Skokedja drar sig ur marknad

Kinnevik tar nätmodehandlare mot Frankfurtbörsen

Kicks om osunda hyresnivåer: ”Ett utbrett branschproblem”

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.247