23948sdkhjf

"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Londonbaserade svensken Erik Östling kliver på rollen som director of own labels hos Yoox Net-a-Porter Group och blir därmed ansvarig för utvecklingen av ett antal egna varumärken för nätbutikerna the Outnet och YOOX som ingår i e-handelskoncernen.

Uppdraget har han fått via posten som head of merchandising hos H&M-ägda Cos i London där han arbetat de senaste tre åren. Dessförinnan arbetade han som businessanalytiker i H&M:s globala säljteam och under de tre åren lärde han sig enligt egen utsago till Habit "extremt mycket om retail".

Erik Östling ska arbeta tillsammans med ett team av designer, inköpare och produktutvecklare och utveckla och ta fram totalt fem till sju varumärken med olika produkter och för olika målgrupper. Vilket typ av varumärken, förutom om att det handlar om både dam- och herrmärken, är inte helt officiellt ännu. 

Hur tror du att de skiljer från tidigare arbete?

 - Hos YNAP blir jag ansvarig för hela varumärkesstrategin från märkets identitet, produkt- och sortimentsutveckling till marknadsföring och även pr. Tidigare har jag fokuserat mer specifikt på forsäljning genom att säkerställa att rätt produkt är på rätt plats till rätt pris. Därtill har ett större fokus i arbetet varit på butik.

Vilken är din bakgrund och utbildning?

Jag har civilingenjörsexamen från KTH och började karriären som konsult på Accenture där jag gjorde projekt för bland andra Apoteket och Nordea och efter det kom jag till H&M.


Läs också: Cos till Pitti Uomo

Jag har alltid varit haft ett kläd- och modeintresse och lånade ofta min mammas symaskin för att sy om kläder. Hon lärde mig grunderna, om kvalitet samt hur man lagar byxor och stickar tröjor. Jag köpte en egen symaskin för första lönen från Accenture och har sedan dess tagit privata kurser i skrädderi och mönsterkonstruktion hos bland andra modedesignern Naim Josefi som jag tycker är en extremt inspirerande människa.

Hur fick du jobbet och varför valde du att kliva på?

-Titeln head of merchandising är en mycket viktig position för modeföretag och med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter. Att börja på ett nätbaserat företag kändes som ett naturligt steg och att valet föll på YNAP berodde till stor del på ett flertal kreativa samtal med Yoox och Outnets vd Alessandra Rossi. Hon har en otrolig känsla för stil och är precis som YNAP:s vd Federico Marchetti ingenjör och oerhört intelligent. Vårt gemensamma synsätt kring databaserat beslutsfattande men med ett passionerat intresse för kläder blev en naturlig gemensam nämnare.

Hur är det att arbeta med varumärken som är enbart digitala?

Det är mycket spännande, för mig handlar det om helt  andra synsätt. YNAP:s vd Federico Marchetti uttrycker det som att  man säljer en bild av en produkt fram till dess att produkten levererats hem till kunden; först då blir bilden ett fysiskt objekt. Så det handlar mycket om kommunikation och att tydliggöra vilket värde produkten har för kunden endast genom text och bild. Affärsmodellen är också helt annorlunda än retail i fysiska butiker med en annan logistik, digital produktion, returhantering och hur i sin tur påverkar prissättning och marginaler.

Vad tar du med dig från Cos?

Hur viktigt det är med ett tydligt syfte och en klar varumärketsidentitet, att kunden alltid är nummer ett och att en bra produkt talar för sig själv.

 

Mer om: Cos | Net-a-Porter | YNAP | Yoox
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Camilla Malmströms mot norsk ägare

Tensons vd lämnar

Johan Lövqvist har verkat på vd-posten sedan 2008.

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

Tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Stockmann tappar vd

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Plus

Hantverk vs hightech

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Arkiv

Brixtol Textiles för Ung Cancer

The Kooples mot ny ägare?

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Prisad modebutik öppnar webbutik

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

Team Sportia-butik i konkurs

Filippa K lanserar ny e-handel

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

Utmanande kvartal för Asos

NA-KD till Kompassen

JD Sports förvärvar sportkedja

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

MQ gör företrädesemission

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.181