23948sdkhjf

Så sålde H&M - rejäl ökning i e-handeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Koncernens e-handelsförsäljning ökade med 32 procent under tredje kvartalet.

Under tredje kvartalet, juni till augusti, ökade koncernens omsättning exklusive moms ökade med 9 procent till 55,8 miljarder kronor. I lokala valutor ökade försäljningen inklusive moms med 4 procent.

Läs också: Fem innovationer prisade av H&M Foundation

Rörelseresultatet blev 3,9 miljarder kronor för det brutna räkenskapsårets tredje kvartal. Rörelsemarginalen uppgick till 7,1 procent. Bruttomarginalen uppgick till 50,3 procent.

Varulagret bedöms i rapporten som fortsatt högt men hanterbart och vid utgången av kvartalet uppgick det till 38,7 miljarder kronor, vilket var en uppgång med 15 procent i kronor och 12 procent i lokala valutor jämfört med föregående år.

"Den snabba förändringen av modebranschen fortsätter och H&M-gruppen är inne i en spännande omställningsperiod. Vårt förändringsarbete har bidragit till en successivt bättre försäljningsutveckling med ökade marknadsandelar på de flesta marknader under det tredje kvartalet, framförallt i Tyskland, Sverige, Östeuropa och Ryssland samt i Kina", skriver vd Karl-Johan Persson i rapporten.

Under kvartalet ökade koncernens onlineförsäljning med 32 procent. H&M-gruppen är verksam online på 47 marknader och utrullningen fortsätter enligt rapporten på både befintliga butiksmarknader och på nya marknader. I rapporten skriver H&M att "online och de fysiska butikerna integreras alltmer". Mexiko och Egypten blir snart ny onlinemarknader.

Läs också: H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

Som H&M tidigare aviserat så har koncernen haft problem med implementeringen av nya logistiksystem i USA, Frankrike, Italien och Belgien vilket påverkat butiksförsäljningen negativt och medfört stora kostnader att komma till rätta med. I rapporten framgår att kostnaden uppgår till 400 miljoner kronor i tredje kvartalet.

Under kvartalet har koncernen lanserat nya butikskonceptet Afound som i dag finns med fyra butiker i Sverige samt nätförsäljning.

Därtill har H&M öppnat första butiken i Ukraina och Uruguay blir nu nästa marknad under hösten 2018. Under 2019 planeras de första butikerna i Vitryssland och Bosnien-Hercegovina samt Tunisien via franchise. Cos har lanserat e-handel i Kina och ska även lanseras på e-handelsplattformen Tmall där flera andra av koncernens koncept redan finns.

För helåret 2018 planerar koncernen att öppna cirka 380 butiker och stänga 140 vilket ger ett nettotillskott om cirka 240 nya butiker för året.

Nettotillskottet av antalet butiker under årets första nio månader är 74 stycken, exklusive franchise öppnade koncernen 173 och stängde 99 butiker .

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

JC ansöker om konkurs

I tisdags avbröts rekonstruktionen och på torsdagen ansökte bolaget om konkurs.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar Varuhuset

En blinkning till en tidigare hyresgäst.

Trög utveckling för Åhléns modedel

Plus

Med blick för snabba affärer

På sex år har Chiquelle nått 40 miljoner kronor i omsättning. Så här bygger vd Pouya Boland e-handelsbolagets framgångar.

Frank Dandy växer digitalt

H&M bjuder på transparens på produktnivå

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Arkiv

Butiksnytt
Jumperfabriken väljer varuhus

Fortsätter öppna pop up-butiker för att nå nya kunder.

"Konsumenten vilseleds om hållbar bomull"

Snedvriden konkurrens när ickehållbar bomull marknadsförs som hållbar, enligt färsk debattartikel.

Stockmann sänker prognos

Blankdays testar USA – öppnar pop up i New York

Ska etableras internationellt.

Daniel Wellington ökar utdelningen

JC avslutar rekonstruktionen: "syftet antas inte bli uppnått"

Studio för Eduards Accessories

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Plus

Only på butiksoffensiv i Sverige

Danska Only Stores storsatsar med flera hundra butiksöppningar i Europa och ett femtiotal i Sverige. – Vi tror på fysisk retail, säger Jens Kristian Holberg, regionchef på Only Stores i Sverige.

Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Danska Zizzi sålt

Återvinn med Arket

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Lågprismodekedja i konkurs

Datum för tre kommande CFW släppta

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Butiksnytt
Esprit öppnar nytt i Linköping

Vintagemode hos & Other Stories

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133