23948sdkhjf

Så sålde H&M - rejäl ökning i e-handeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Koncernens e-handelsförsäljning ökade med 32 procent under tredje kvartalet.

Under tredje kvartalet, juni till augusti, ökade koncernens omsättning exklusive moms ökade med 9 procent till 55,8 miljarder kronor. I lokala valutor ökade försäljningen inklusive moms med 4 procent.

Läs också: Cos växer upp och ned

Rörelseresultatet blev 3,9 miljarder kronor för det brutna räkenskapsårets tredje kvartal. Rörelsemarginalen uppgick till 7,1 procent. Bruttomarginalen uppgick till 50,3 procent.

Varulagret bedöms i rapporten som fortsatt högt men hanterbart och vid utgången av kvartalet uppgick det till 38,7 miljarder kronor, vilket var en uppgång med 15 procent i kronor och 12 procent i lokala valutor jämfört med föregående år.

"Den snabba förändringen av modebranschen fortsätter och H&M-gruppen är inne i en spännande omställningsperiod. Vårt förändringsarbete har bidragit till en successivt bättre försäljningsutveckling med ökade marknadsandelar på de flesta marknader under det tredje kvartalet, framförallt i Tyskland, Sverige, Östeuropa och Ryssland samt i Kina", skriver vd Karl-Johan Persson i rapporten.

Under kvartalet ökade koncernens onlineförsäljning med 32 procent. H&M-gruppen är verksam online på 47 marknader och utrullningen fortsätter enligt rapporten på både befintliga butiksmarknader och på nya marknader. I rapporten skriver H&M att "online och de fysiska butikerna integreras alltmer". Mexiko och Egypten blir snart ny onlinemarknader.

Läs också: & Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

Som H&M tidigare aviserat så har koncernen haft problem med implementeringen av nya logistiksystem i USA, Frankrike, Italien och Belgien vilket påverkat butiksförsäljningen negativt och medfört stora kostnader att komma till rätta med. I rapporten framgår att kostnaden uppgår till 400 miljoner kronor i tredje kvartalet.

Under kvartalet har koncernen lanserat nya butikskonceptet Afound som i dag finns med fyra butiker i Sverige samt nätförsäljning.

Därtill har H&M öppnat första butiken i Ukraina och Uruguay blir nu nästa marknad under hösten 2018. Under 2019 planeras de första butikerna i Vitryssland och Bosnien-Hercegovina samt Tunisien via franchise. Cos har lanserat e-handel i Kina och ska även lanseras på e-handelsplattformen Tmall där flera andra av koncernens koncept redan finns.

För helåret 2018 planerar koncernen att öppna cirka 380 butiker och stänga 140 vilket ger ett nettotillskott om cirka 240 nya butiker för året.

Nettotillskottet av antalet butiker under årets första nio månader är 74 stycken, exklusive franchise öppnade koncernen 173 och stängde 99 butiker .



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Underklädeskedja öppnar outlet

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Arkiv

Höjt tillväxtmål för Nelly

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Så ser en hållbar ledare ut

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Rizzo läggs ned som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

Jobb & Karriär
Frank Dandy med ny vd

Styrelsemedlem och operativt ansvarig för företagets digitala utveckling kliver in som ny vd. Tidigare vd stannar och får ny roll.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Superdry vinstvarnar

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Intersport slipper returerna 

Norsk modekedja blir dansk

H&M köper in sig i Klarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.166