23948sdkhjf

Så sålde H&M - rejäl ökning i e-handeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Koncernens e-handelsförsäljning ökade med 32 procent under tredje kvartalet.

Under tredje kvartalet, juni till augusti, ökade koncernens omsättning exklusive moms ökade med 9 procent till 55,8 miljarder kronor. I lokala valutor ökade försäljningen inklusive moms med 4 procent.

Läs också: Cos till Pitti Uomo

Rörelseresultatet blev 3,9 miljarder kronor för det brutna räkenskapsårets tredje kvartal. Rörelsemarginalen uppgick till 7,1 procent. Bruttomarginalen uppgick till 50,3 procent.

Varulagret bedöms i rapporten som fortsatt högt men hanterbart och vid utgången av kvartalet uppgick det till 38,7 miljarder kronor, vilket var en uppgång med 15 procent i kronor och 12 procent i lokala valutor jämfört med föregående år.

"Den snabba förändringen av modebranschen fortsätter och H&M-gruppen är inne i en spännande omställningsperiod. Vårt förändringsarbete har bidragit till en successivt bättre försäljningsutveckling med ökade marknadsandelar på de flesta marknader under det tredje kvartalet, framförallt i Tyskland, Sverige, Östeuropa och Ryssland samt i Kina", skriver vd Karl-Johan Persson i rapporten.

Under kvartalet ökade koncernens onlineförsäljning med 32 procent. H&M-gruppen är verksam online på 47 marknader och utrullningen fortsätter enligt rapporten på både befintliga butiksmarknader och på nya marknader. I rapporten skriver H&M att "online och de fysiska butikerna integreras alltmer". Mexiko och Egypten blir snart ny onlinemarknader.

Läs också: "Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Som H&M tidigare aviserat så har koncernen haft problem med implementeringen av nya logistiksystem i USA, Frankrike, Italien och Belgien vilket påverkat butiksförsäljningen negativt och medfört stora kostnader att komma till rätta med. I rapporten framgår att kostnaden uppgår till 400 miljoner kronor i tredje kvartalet.

Under kvartalet har koncernen lanserat nya butikskonceptet Afound som i dag finns med fyra butiker i Sverige samt nätförsäljning.

Därtill har H&M öppnat första butiken i Ukraina och Uruguay blir nu nästa marknad under hösten 2018. Under 2019 planeras de första butikerna i Vitryssland och Bosnien-Hercegovina samt Tunisien via franchise. Cos har lanserat e-handel i Kina och ska även lanseras på e-handelsplattformen Tmall där flera andra av koncernens koncept redan finns.

För helåret 2018 planerar koncernen att öppna cirka 380 butiker och stänga 140 vilket ger ett nettotillskott om cirka 240 nya butiker för året.

Nettotillskottet av antalet butiker under årets första nio månader är 74 stycken, exklusive franchise öppnade koncernen 173 och stängde 99 butiker .

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Nyhetsbrev

Från RMPR till Presskontakterna

Arkiv

Modemässa med hållbart i fokus

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Skandinaviskt under ett tak

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

Så sålde Inditex

Hon ska guida till rätt klapp

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

Julklappar för 23 miljarder

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Zalando skrotar Bread & Butter

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Kunderna valde bort köpcentrumen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.179