23948sdkhjf

Så sålde H&M - rejäl ökning i e-handeln

Koncernens e-handelsförsäljning ökade med 32 procent under tredje kvartalet.

Under tredje kvartalet, juni till augusti, ökade koncernens omsättning exklusive moms ökade med 9 procent till 55,8 miljarder kronor. I lokala valutor ökade försäljningen inklusive moms med 4 procent.

Läs också: Afound till nya marknader

Rörelseresultatet blev 3,9 miljarder kronor för det brutna räkenskapsårets tredje kvartal. Rörelsemarginalen uppgick till 7,1 procent. Bruttomarginalen uppgick till 50,3 procent.

Varulagret bedöms i rapporten som fortsatt högt men hanterbart och vid utgången av kvartalet uppgick det till 38,7 miljarder kronor, vilket var en uppgång med 15 procent i kronor och 12 procent i lokala valutor jämfört med föregående år.

"Den snabba förändringen av modebranschen fortsätter och H&M-gruppen är inne i en spännande omställningsperiod. Vårt förändringsarbete har bidragit till en successivt bättre försäljningsutveckling med ökade marknadsandelar på de flesta marknader under det tredje kvartalet, framförallt i Tyskland, Sverige, Östeuropa och Ryssland samt i Kina", skriver vd Karl-Johan Persson i rapporten.

Under kvartalet ökade koncernens onlineförsäljning med 32 procent. H&M-gruppen är verksam online på 47 marknader och utrullningen fortsätter enligt rapporten på både befintliga butiksmarknader och på nya marknader. I rapporten skriver H&M att "online och de fysiska butikerna integreras alltmer". Mexiko och Egypten blir snart ny onlinemarknader.

Läs också: Arket till Tmall

Som H&M tidigare aviserat så har koncernen haft problem med implementeringen av nya logistiksystem i USA, Frankrike, Italien och Belgien vilket påverkat butiksförsäljningen negativt och medfört stora kostnader att komma till rätta med. I rapporten framgår att kostnaden uppgår till 400 miljoner kronor i tredje kvartalet.

Under kvartalet har koncernen lanserat nya butikskonceptet Afound som i dag finns med fyra butiker i Sverige samt nätförsäljning.

Därtill har H&M öppnat första butiken i Ukraina och Uruguay blir nu nästa marknad under hösten 2018. Under 2019 planeras de första butikerna i Vitryssland och Bosnien-Hercegovina samt Tunisien via franchise. Cos har lanserat e-handel i Kina och ska även lanseras på e-handelsplattformen Tmall där flera andra av koncernens koncept redan finns.

För helåret 2018 planerar koncernen att öppna cirka 380 butiker och stänga 140 vilket ger ett nettotillskott om cirka 240 nya butiker för året.

Nettotillskottet av antalet butiker under årets första nio månader är 74 stycken, exklusive franchise öppnade koncernen 173 och stängde 99 butiker .

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.08