23948sdkhjf

Rodebjers e-handel växer efter nysatsning

AI ökar försäljningen i modeföretagets e-handel som nu utgör 15 procent av omsättningen.

Rodebjer har fortsatt att satsa på näthandeln, i kombination med det fysiska butikerna och återförsäljarna, och nu har e-handeln enligt företaget växt rejält till att utgöra 15 procent av företagets försäljning.

Nätförsäljningen har ökat sedan modeföretaget valde att göra ett plattformsbyte, som innefattade nio regionala sidor, och målet är att näthandeln ska växa med 40 procent under 2017. Det är ett mål som företaget nu tror kommer uppnås och något man menar delvis har att göra med satsningen på en AI-tjänst.

Enligt ett pressmeddelande använder sig Rodebjer av tjänsten Einstein AI och därmed kan företaget bättre analysera kundens eget beteendemönster på sajten och analys av en stor mängd tidigare kunddata.

 – Vi började med att slå på Einstein för produktrekommendationer och gladdes åt hur smidigt det var att koppla på tjänsten till våra befintliga dataströmmar, säger Janne Kailan som är e-handels - och omnikanalsansvarig på Rodebjer.

– När vi satte upp Einstein i somras var det verkligen en ’out of the box’-lösning som fungerade på en gång, trots att tjänsten i sig är väldigt avancera, säger Janne Kailan.

Under hösten utökades användningen av tjänsten till att även innefatta särskilda, prediktiva, sökningar och sorteringar på sajten.

 –  Det gör att kund A och B får olika resultat även om de använder samma sökord, men som är mer anpassad till individen. I och med att de funktionerna använder samma data som rekommendationerna handlade det mer eller mindre bara om att slå på funktionen för att den skulle börja fungera, säger Janne Kailan i en kommentar.

Förutom e-handel har Rodebjer butiker i Stockholm.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078