23948sdkhjf

Asket gör upp med ursprungsmärkning - Utmanar fler till transparens

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modemärket vill öka transparens med ny standard för ursprungsmärkning. Satsningen presenteras i samband med femte upplagan av Fashion Revolution Week.

Med kampanj, film och ny etikett vill modemärket Asket, grundat av August Bard Bringéus och Jakob Dworsky, se slutet på som de ser det otillräcklig ”made in-märkning” och presenterar istället en ny standard för ursprungsmärkning där plaggets etikett rymmer utförlig information om plagget från bomullsfrö till färdigt plagg.

Asket är ödmjuka inför det faktum att det kommer att ta tid att märka om samtliga plagg men först ut är en Oxfordskjorta som fått en helt ny etikett och där plagget spårats i samtliga led.

- Vi har varit extremt transparenta redan från början, men det är inte förrän nu som vi faktiskt ställer alla frågor. Vi vill att samtliga plagg i vår kollektion ska vara 100 procent spårbara i slutet av året, och hoppas att detta ska inspirera fler märken att ansluta sig. Genom att sätta en högre standard för transparens tvingas vi ta hänsyn till den sanna kostnaden av plaggen vi skapar och bär, säger August Bard Bringéus i en kommentar.

Askets bidrag presenteras på måndagen då det globala initiativet Fashion Revolution Week för ökad transparensen i modeindustrin drar igång. Ambitionen är att bland annat genom att uppmana konsumenter att använda hashtagen #whomademyclothes sätta press på industrin att bli mer transparenta kring material och produktion.

Årets Fashion Revolution Week uppmärksammar även det tragiska faktumet att det är fem år sedan, 24 april 2013, som Rana Plaza-fabriken i Savar i Dhaka rasade och tog fler än 1 100 textilarbetares liv och skadade drygt  2 500 människor.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

De tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Brixtol Textiles för Ung Cancer

The Kooples mot ny ägare?

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Nyhetsbrev

Prisad modebutik öppnar webbutik

Arkiv

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

Utmanande kvartal för Asos

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

NA-KD till Kompassen

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

MQ gör företrädesemission

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123