Asket gör upp med ursprungsmärkning - Utmanar fler till transparens

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modemärket vill öka transparens med ny standard för ursprungsmärkning. Satsningen presenteras i samband med femte upplagan av Fashion Revolution Week.

Med kampanj, film och ny etikett vill modemärket Asket, grundat av August Bard Bringéus och Jakob Dworsky, se slutet på som de ser det otillräcklig ”made in-märkning” och presenterar istället en ny standard för ursprungsmärkning där plaggets etikett rymmer utförlig information om plagget från bomullsfrö till färdigt plagg.

Asket är ödmjuka inför det faktum att det kommer att ta tid att märka om samtliga plagg men först ut är en Oxfordskjorta som fått en helt ny etikett och där plagget spårats i samtliga led.

- Vi har varit extremt transparenta redan från början, men det är inte förrän nu som vi faktiskt ställer alla frågor. Vi vill att samtliga plagg i vår kollektion ska vara 100 procent spårbara i slutet av året, och hoppas att detta ska inspirera fler märken att ansluta sig. Genom att sätta en högre standard för transparens tvingas vi ta hänsyn till den sanna kostnaden av plaggen vi skapar och bär, säger August Bard Bringéus i en kommentar.

Askets bidrag presenteras på måndagen då det globala initiativet Fashion Revolution Week för ökad transparensen i modeindustrin drar igång. Ambitionen är att bland annat genom att uppmana konsumenter att använda hashtagen #whomademyclothes sätta press på industrin att bli mer transparenta kring material och produktion.

Årets Fashion Revolution Week uppmärksammar även det tragiska faktumet att det är fem år sedan, 24 april 2013, som Rana Plaza-fabriken i Savar i Dhaka rasade och tog fler än 1 100 textilarbetares liv och skadade drygt  2 500 människor.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Asos - nu på svenska

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Jobb & Karriär
Bodyshop tar chef från Adidas

Han blir ny vd för Sverige och Danmark.

Svenska modebolaget fortsätter att växa

Ökade omsättningen med över 20 miljoner kronor.

Framgång för spansk modejätte

Zaras moderbolag skördar framgångar på nätet.

De satsar på företagen

Arbetsklädesföretag startar e-handel för B2B.

Nyhetsbrev

Efter larmrapporten - här är Daniel Wellingtons svar

Arkiv

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Röda siffror för Intersport

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.188