23948sdkhjf

Asket gör upp med ursprungsmärkning - Utmanar fler till transparens

Modemärket vill öka transparens med ny standard för ursprungsmärkning. Satsningen presenteras i samband med femte upplagan av Fashion Revolution Week.

Med kampanj, film och ny etikett vill modemärket Asket, grundat av August Bard Bringéus och Jakob Dworsky, se slutet på som de ser det otillräcklig ”made in-märkning” och presenterar istället en ny standard för ursprungsmärkning där plaggets etikett rymmer utförlig information om plagget från bomullsfrö till färdigt plagg.

Asket är ödmjuka inför det faktum att det kommer att ta tid att märka om samtliga plagg men först ut är en Oxfordskjorta som fått en helt ny etikett och där plagget spårats i samtliga led.

- Vi har varit extremt transparenta redan från början, men det är inte förrän nu som vi faktiskt ställer alla frågor. Vi vill att samtliga plagg i vår kollektion ska vara 100 procent spårbara i slutet av året, och hoppas att detta ska inspirera fler märken att ansluta sig. Genom att sätta en högre standard för transparens tvingas vi ta hänsyn till den sanna kostnaden av plaggen vi skapar och bär, säger August Bard Bringéus i en kommentar.

Askets bidrag presenteras på måndagen då det globala initiativet Fashion Revolution Week för ökad transparensen i modeindustrin drar igång. Ambitionen är att bland annat genom att uppmana konsumenter att använda hashtagen #whomademyclothes sätta press på industrin att bli mer transparenta kring material och produktion.

Årets Fashion Revolution Week uppmärksammar även det tragiska faktumet att det är fem år sedan, 24 april 2013, som Rana Plaza-fabriken i Savar i Dhaka rasade och tog fler än 1 100 textilarbetares liv och skadade drygt  2 500 människor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063