"Det är läge för oss att gå internationellt"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

A Day´s March öppnar butik i London och har även rekryterat e-handelsansvarig med ett förflutet från bland annat Nike.

Butiken öppnar 20 april på Berwick Street 39 i London och har en säljyta om 35 kvadratmeter.

- Det är rätt läge för oss att gå internationellt efter fyra butiker i Sverige. Vi har letat lokal i ett år och visste tidigt att vi ville öppna i Soho. Här finns vår målgrupp men även turister och ett litet kluster av skandinaviska märken då även bland andra Nudie Jeans, Axel Arigato och Sandqvist har butiker i närheten, säger Marcus Gårdö, medgrundare och vd till Habit.

Till Habit säger Marcus Gårdö att valet på London känns naturligt givet den modestad det är och för att företaget redan i dag har ett stort antal kunder i Storbritannien via e-handeln.

Någon rädsla för att Brexit finns inte och Marcus Gårdö är övertygad om att goda lösningar för handel ska förhandlas fram.

- Det går inte att oroa sig för det. London är en viktig modestad och även om det blir tullar så är jag övertygad om att olika lösningar och överenskommelser för handeln kommer.

Förutom att öppna butik i London så fortsätter A Day´s March att arbeta med digital handel och aktiviteter inom sociala medier dit en ökad del av budgeten nu går. Företaget har rekryterat en ny e-handelsansvarig, Jesper Mogensen, med kompetens från bland annat Springtime Group och Nike.

E-handeln vävs ihop med butikerna och något specifikt webblager finns inte utan lagren i butikerna utnyttjas även för e-handeln och i butikerna  paketeras och skickas även varor till e-handelskunderna. Snart lanseras även en click and collect-lösning i butik.

- Jag tror inte på att separera digital och fysisk handel och vårt system är helt integrerat. Vi skippar kostnaderna för ett ytterlager och personalen i butikerna har ofta någon dödtid under dagen att sköta e-handelsorder på.

Blir det fler butiker nu?

- Nu öppnar vi femte butiken och är väldigt glada för det. Vi växer organisk och har en väldigt bra strategi och vet hur hur vi ska arbeta framåt. Det gör vi genom att kombinera fysiska butiker med en växande e-handel. Även om vi känner intresse och har bra trafik från USA så konverterar vi inte så bra dit ännu och det finns väldigt mycket för oss att göra i Europa och inte minst i Danmark, Finland och Tyskland.

Mer om: A Day´s March


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Dags för nytt innehåll hos The Lobby

På hotell med Panos Emporio

Jobb & Karriär
Nytt designteam hos Daily Sports

Tar över hotell i New York

Så ska mode- och inredningsbolaget synas under modeveckan i New York.

Velour by Nostalgi nystartar efter konkurs

Nu börjar ett nytt kapitel för märket med grundaren Per Andersson som ensam ägare.

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Nyhetsbrev

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Arkiv
Plus

Modekvartett om våren 2019

Fyra tongivande kreatörer i samtal med Habit om nedskalade kollektioner och långsiktiga, mindre säsongsbundna produkter.

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - ny vd på plats

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Han satsar med nischat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och satsar på bland annat sportkonfektion. Det nya konceptet innefattar sex fysiska butiker samt e-handel.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Trio utökar samarbetet med Åhléns

De ritar barnkollektion åt varuhuskedjan. Den nya etiketten ersätter Åhléns nuvarande barnklädesmärke och lanseras tidigt nästa år.

Showroom, mässor och fest i Nacka strand

På måndagen startade aktiviteterna i Nacka strand med showrooms i Stockholm Fashion District. Senare i veckan öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair.

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Billigare kläder och skor

Nya hos MQ

Selfridges storsatsar på accessoarer

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

3

Burberry har bränt varor för dryga miljarden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145