23948sdkhjf

"Det är läge för oss att gå internationellt"

A Day´s March öppnar butik i London och har även rekryterat e-handelsansvarig med ett förflutet från bland annat Nike.

Butiken öppnar 20 april på Berwick Street 39 i London och har en säljyta om 35 kvadratmeter.

- Det är rätt läge för oss att gå internationellt efter fyra butiker i Sverige. Vi har letat lokal i ett år och visste tidigt att vi ville öppna i Soho. Här finns vår målgrupp men även turister och ett litet kluster av skandinaviska märken då även bland andra Nudie Jeans, Axel Arigato och Sandqvist har butiker i närheten, säger Marcus Gårdö, medgrundare och vd till Habit.

Till Habit säger Marcus Gårdö att valet på London känns naturligt givet den modestad det är och för att företaget redan i dag har ett stort antal kunder i Storbritannien via e-handeln.

Någon rädsla för att Brexit finns inte och Marcus Gårdö är övertygad om att goda lösningar för handel ska förhandlas fram.

- Det går inte att oroa sig för det. London är en viktig modestad och även om det blir tullar så är jag övertygad om att olika lösningar och överenskommelser för handeln kommer.

Förutom att öppna butik i London så fortsätter A Day´s March att arbeta med digital handel och aktiviteter inom sociala medier dit en ökad del av budgeten nu går. Företaget har rekryterat en ny e-handelsansvarig, Jesper Mogensen, med kompetens från bland annat Springtime Group och Nike.

E-handeln vävs ihop med butikerna och något specifikt webblager finns inte utan lagren i butikerna utnyttjas även för e-handeln och i butikerna  paketeras och skickas även varor till e-handelskunderna. Snart lanseras även en click and collect-lösning i butik.

- Jag tror inte på att separera digital och fysisk handel och vårt system är helt integrerat. Vi skippar kostnaderna för ett ytterlager och personalen i butikerna har ofta någon dödtid under dagen att sköta e-handelsorder på.

Blir det fler butiker nu?

- Nu öppnar vi femte butiken och är väldigt glada för det. Vi växer organisk och har en väldigt bra strategi och vet hur hur vi ska arbeta framåt. Det gör vi genom att kombinera fysiska butiker med en växande e-handel. Även om vi känner intresse och har bra trafik från USA så konverterar vi inte så bra dit ännu och det finns väldigt mycket för oss att göra i Europa och inte minst i Danmark, Finland och Tyskland.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.082