23948sdkhjf

"Det är läge för oss att gå internationellt"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

A Day´s March öppnar butik i London och har även rekryterat e-handelsansvarig med ett förflutet från bland annat Nike.

Butiken öppnar 20 april på Berwick Street 39 i London och har en säljyta om 35 kvadratmeter.

- Det är rätt läge för oss att gå internationellt efter fyra butiker i Sverige. Vi har letat lokal i ett år och visste tidigt att vi ville öppna i Soho. Här finns vår målgrupp men även turister och ett litet kluster av skandinaviska märken då även bland andra Nudie Jeans, Axel Arigato och Sandqvist har butiker i närheten, säger Marcus Gårdö, medgrundare och vd till Habit.

Till Habit säger Marcus Gårdö att valet på London känns naturligt givet den modestad det är och för att företaget redan i dag har ett stort antal kunder i Storbritannien via e-handeln.

Någon rädsla för att Brexit finns inte och Marcus Gårdö är övertygad om att goda lösningar för handel ska förhandlas fram.

- Det går inte att oroa sig för det. London är en viktig modestad och även om det blir tullar så är jag övertygad om att olika lösningar och överenskommelser för handeln kommer.

Förutom att öppna butik i London så fortsätter A Day´s March att arbeta med digital handel och aktiviteter inom sociala medier dit en ökad del av budgeten nu går. Företaget har rekryterat en ny e-handelsansvarig, Jesper Mogensen, med kompetens från bland annat Springtime Group och Nike.

E-handeln vävs ihop med butikerna och något specifikt webblager finns inte utan lagren i butikerna utnyttjas även för e-handeln och i butikerna  paketeras och skickas även varor till e-handelskunderna. Snart lanseras även en click and collect-lösning i butik.

- Jag tror inte på att separera digital och fysisk handel och vårt system är helt integrerat. Vi skippar kostnaderna för ett ytterlager och personalen i butikerna har ofta någon dödtid under dagen att sköta e-handelsorder på.

Blir det fler butiker nu?

- Nu öppnar vi femte butiken och är väldigt glada för det. Vi växer organisk och har en väldigt bra strategi och vet hur hur vi ska arbeta framåt. Det gör vi genom att kombinera fysiska butiker med en växande e-handel. Även om vi känner intresse och har bra trafik från USA så konverterar vi inte så bra dit ännu och det finns väldigt mycket för oss att göra i Europa och inte minst i Danmark, Finland och Tyskland.

Mer om: A Day´s March
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Jumperfabriken väljer varuhus

Fortsätter öppna pop up-butiker för att nå nya kunder.

Frank Dandy växer digitalt

Butiksnytt
& Other Stories öppnar Varuhuset

En blinkning till en tidigare hyresgäst.

H&M bjuder på transparens på produktnivå

Jobb & Karriär
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Blankdays testar USA – öppnar pop up i New York

Ska etableras internationellt.

Nyhetsbrev

Stockmann sänker prognos

Arkiv

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen: "syftet antas inte bli uppnått"

Studio för Eduards Accessories

Daniel Wellington ökar utdelningen

"Konsumenten vilseleds om hållbar bomull"

Snedvriden konkurrens när ickehållbar bomull marknadsförs som hållbar, enligt färsk debattartikel.

Trög utveckling för Åhléns modedel

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Plus

Only på butiksoffensiv i Sverige

Danska Only Stores storsatsar med flera hundra butiksöppningar i Europa och ett femtiotal i Sverige. – Vi tror på fysisk retail, säger Jens Kristian Holberg, regionchef på Only Stores i Sverige.

Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Danska Zizzi sålt

Återvinn med Arket

By Malina lanserar barnkläder

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Lågprismodekedja i konkurs

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Datum för tre kommande CFW släppta

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Butiksnytt
Esprit öppnar nytt i Linköping

Vintagemode hos & Other Stories

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158