23948sdkhjf

"Det är läge för oss att gå internationellt"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

A Day´s March öppnar butik i London och har även rekryterat e-handelsansvarig med ett förflutet från bland annat Nike.

Butiken öppnar 20 april på Berwick Street 39 i London och har en säljyta om 35 kvadratmeter.

- Det är rätt läge för oss att gå internationellt efter fyra butiker i Sverige. Vi har letat lokal i ett år och visste tidigt att vi ville öppna i Soho. Här finns vår målgrupp men även turister och ett litet kluster av skandinaviska märken då även bland andra Nudie Jeans, Axel Arigato och Sandqvist har butiker i närheten, säger Marcus Gårdö, medgrundare och vd till Habit.

Till Habit säger Marcus Gårdö att valet på London känns naturligt givet den modestad det är och för att företaget redan i dag har ett stort antal kunder i Storbritannien via e-handeln.

Någon rädsla för att Brexit finns inte och Marcus Gårdö är övertygad om att goda lösningar för handel ska förhandlas fram.

- Det går inte att oroa sig för det. London är en viktig modestad och även om det blir tullar så är jag övertygad om att olika lösningar och överenskommelser för handeln kommer.

Förutom att öppna butik i London så fortsätter A Day´s March att arbeta med digital handel och aktiviteter inom sociala medier dit en ökad del av budgeten nu går. Företaget har rekryterat en ny e-handelsansvarig, Jesper Mogensen, med kompetens från bland annat Springtime Group och Nike.

E-handeln vävs ihop med butikerna och något specifikt webblager finns inte utan lagren i butikerna utnyttjas även för e-handeln och i butikerna  paketeras och skickas även varor till e-handelskunderna. Snart lanseras även en click and collect-lösning i butik.

- Jag tror inte på att separera digital och fysisk handel och vårt system är helt integrerat. Vi skippar kostnaderna för ett ytterlager och personalen i butikerna har ofta någon dödtid under dagen att sköta e-handelsorder på.

Blir det fler butiker nu?

- Nu öppnar vi femte butiken och är väldigt glada för det. Vi växer organisk och har en väldigt bra strategi och vet hur hur vi ska arbeta framåt. Det gör vi genom att kombinera fysiska butiker med en växande e-handel. Även om vi känner intresse och har bra trafik från USA så konverterar vi inte så bra dit ännu och det finns väldigt mycket för oss att göra i Europa och inte minst i Danmark, Finland och Tyskland.

Mer om: A Day´s March


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kedjorna som driver omsättningen

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Underklädeskedja öppnar outlet

Arkiv

Höjt tillväxtmål för Nelly

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Så ser en hållbar ledare ut

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Rizzo läggs ned som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Superdry vinstvarnar

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Intersport slipper returerna 

Norsk modekedja blir dansk

H&M köper in sig i Klarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146