Han väljer skönhet framför mode

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Freddy Sobin kliver in som ny vd för skönhetskedjan.

I september tar Freddy Sobin över som ny vd på skönhets- och kosmetikkedjan Kicks.

Läs också: "Amazon kommer ta betydande marknadsandelar"

Han har lång erfarenhet inom detaljhandel och särskilt e-handel och på tisdagen blev det känt att han avgår från sin nuvarande post som vd och koncernchef för Consortio Fashion Group – där bland annat Bubbleroom och Cellbes ingår. Där har han verkat som vd sedan år 2011.

Innan dess var han e-handelschef och senare vd för Haléns och han var tidigare med och byggde upp Tretti.se. Han har dessutom suttit i styrelsen för olika e-handelsbolag som exempelvis Lenson och Outnorth.

I dagsläget är även Freddy Sobin styrelseordförande för branschorganisationen Svensk Digital Handel.

Rollen på Kicks tar han över efter Pontuz Bjelfman, som varit företagets vd i tolv år. Bjelfman sitter kvar på posten fram till dess att Freddy Sobin kan tillträda.

– Kicks går nu med full kraft in ett nytt marknadslandskap med ökad konkurrens, ökad prispress och omnihandel.  Många investeringar och satsningar har gjorts, men Kicks behöver ytterligare utveckla sin verksamhet, med stärkt omnikanalserbjudande i fokus. Freddy kommer med sin erfarenhet inom handel och framförallt e-handel kunna leda Kicks framåt. Vi är mycket glada över att ha kunnat rekrytera Freddy, säger Mia Brunell Livfors, Kicks styrelseordförande och koncernchef samt vd för Axel Johnson.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Nyhetsbrev

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Arkiv

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Handplockat och klassiskt

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Nya kategorier och butiker för OuletSverige

Rodebjers e-handel växer efter nysatsning

AI ökar försäljningen i modeföretagets e-handel som nu utgör 15 procent av omsättningen.

Ska representera talanger för kommersiella samarbeten

Pr- och kommunikationsbyrå öppnar talangavdelning med bland andra välkända modeansikten och sociala medier-profiler.

Swipbox till Gränbystaden

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Här är årets bästa köpcentrum

Nordens bästa köpcentrum ligger i Solna, enligt Nordic Council of Shoppingcenters.

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Samarbete för Nikben

Designduos kläder miljömärks

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Här öppnar Arket

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.165