23948sdkhjf

När handeln är tillväxtmotor

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Handeln kan driva tillväxt, särskilt i mindre och medelstora städer. Det visar en ny rapport.

I ett forskningsprojekt har HUI Research och Högskolan i Dalarna undersökt hur Ikea-varuhus som etablerades under åren 2004-2007 har påverkat handeln i området runt omkring. De fyra varuhus som har följts ligger i Göteborg, Karlstad, Kalmar och Haparanda.

Läs också: Stora Enso ansluter till hållbart trätextilprojekt

Resultaten visar att handeln kan driva tillväxt, särskilt i mindre orter som Haparanda. Förhoppningen är att resultaten ska leda till politiska diskussioner om hur handelsbranschen i Sverige kan främjas. Annars ligger fokus vanligtvis på tillverkningsindustrin, enligt rapporten.

Resultaten visar bland annat att etableringen av Ikea-varuhusen hade positiva överspillningseffekter på produktivitet hos redan befintliga handlare i Kalmar och Haparanda. Ökningen var där 38 respektive 10 procent. Det kan jämföras med överspillningseffekter från etableringar inom tillverkningsindustrin, som enligt tidigare studier uppgår till 10-20 procent.

Etableringarna var främst bra för de handlare som sålde komplementprodukter som inte konkurrerade med Ikeas sortiment. För de som bedrev konkurrerande verksamhet sågs inga positiva effekter. Effekterna syntes dessutom endast i området runt de nya varuhusen.

När nyetablerade verksamheter runt Ikea också räknades med blev produktivitetsökningen i Haparanda högre: 80 procent. I Kalmar och Karlstad var ökningen 8 respektive 4 procent.

Läs också: Klartecken för kompetenslyft

Sämst effekt hade Ikea-varuhusen på hotell- och restaurangbranschen. I Haparanda minskade produktiviteten med 30 procent, i Kalmar med 12 och i Karlstad med 9 procent. I Göteborg sågs inga signifikanta effekter.

När det gäller etableringarnas effekt på partihandeln så låg den inte på en signifikant nivå i någon av regionerna.

Etableringarnas effekt på tillväxten i området var störst i områden där sällanköpsvaruhandeln var mindre utvecklas vid start. Den största positiva effekten sågs som sagt i Haparanda. Där omsatte sällanköpsvaruhandeln 140 miljoner kronor år 2005. Året efter slog Ikea upp dörrarna i området och år 2010 hade omsättningen ökat till 1 078 miljoner kronor. Det motsvarar en ökning med 772 procent. För de redan befintliga handlarna ökade produktiviteten med 38 procent – motsvarande 50 miljoner kronor.

I den region som hade mest utvecklad sällanköpsvaruhandel – Göteborg – kunde ingen signifikant positiv effekt påvisas.

Handeln utgör 11 procent av den svenska bruttonationalprodukten och det är även den bransch som sysselsätter flest ungdomar i åldrarna 16-24 år. Totalt sysselsätter svensk handel cirka en halv miljon arbetstagare.

Mer om: Handelsrådet | Ikea
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Arkiv

Barneys överväger konkurs

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Ivyrevel poppar upp i MoS

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.168