23948sdkhjf

Black Friday blir Green och går till välgörenhet

I motsats till många av konkurrenterna omvandlar Snoot och Elvine Black Friday till Green Friday och skänker överskottet till välgörenhet.

Svenska konfektionskedjan Snoot väljer i år att stå över Black Friday i egna butiker och webshopen. Istället skänks 20 procent av försäljningsintäkten från verksamhetens butiker och web den 24:e november till Världsnaturfondens Östersjöprojekt.

– Black Friday har blivit ett par veckor långt jippo, där handlarna tvingas att övertrumfa varandra i rabatter på fina produkter, mitt i bästa försäljningssäsong. Vi väljer nu att ställa oss bredvid den karusellen. WWF driver en rad olika projekt för att till exempel motarbeta övergödning, rädda fiskbestånd, mm, vilket vi hellre väljer att stödja, säger Snoots vd, Peter Blom.

Även Elvine har valt att ge överskottet till välgörenhet. Den 24 november är det 25 procents rabatt på hela kollektionen. Men istället för att ge rabatten till kunden skänks den till Stadsmissionen, en organisation som hjälper människor i nöd. 

Som tack för hjälpen får kunden en gåva i form av en orakel-kortlek designad av den göteborgsbaserade konstnären Linda Spåman. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094