Kvinna och företagsledare

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

H&M Foundation utmanar tillsammans med hunmanitärorganisation bilden av företagsledaren med en alternativlista till Fortune 500.

H&M Foundation och organisationen Care har listat 500 kvinnliga företagsledare från 11 utvecklingsländer. Syftet är att utmana stereotypen av bilden av företagsledaren och är därtill en blinkning till Fortune 500-lista, med världens 500 största företag, och där endast 5,4 procent av företagsledarna är kvinnor.

– Fortune Magazine har exempelvis inte haft en kvinna på omslaget sedan oktober 2014. Det visar varför det är viktigt att vi lyfter fram förebilder och visar vilken drivande kraft kvinnor är inom både sina egna affärsverksamheter och världsekonomin i stort. Med Foundation 500 vill vi utmana stereotyper och omdefiniera bilden av vem som kan vara en företagsledare och entreprenör. Foundation 500 är en plats där deras berättelser kan samlas för att inspirera andra, säger Diana Amini, global vd för H&M Foundation i en kommentar.

Listan har kommit till som ett bidrag till FN:s globala mål för hållbar utveckling inom jämställdhet och H&M Foundation och Care har även dragit lärdomar från det gemensamma, globala pogrammet för att stärka kvinnligt företagande. I första fasen 2014-2017, har programmet nått över 100 000 kvinnor i Burundi, Elfenbenskusten, Guatemala, Indonesien, Jordanien, Nepal, Peru, Filippinerna, Sierra Leone, Sri Lanka, Jemen och Zambia.

Nu utökas samarbetet med ytterligare donationer och under periden 2014 till 2020 ska 120 miljoner doneras.

Porträtten på företagsledarna har tagits av den prisade fotografen Malin Fezehai.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Ny designansvarig hos 2nd Day

Nu lanserar Wiges nytt varumärke

Under 2018 släpper företaget produkter i ekologiskt odlad bambu under etiketten Life Wear.

Han tar plats i Svensk Handels styrelse

Footways delägare och styrelseledamot Patrik Hedelin tar plats i Svensk Handels styrelse. Nya i styrelsen är även Clas Ohlson och Lykos vd:ar.

Wish-kunder slipper avgift

Nyhetsbrev

Coloreel i fortsatt och utökat samarbete med Ricoh

Arkiv

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd är bland de tio i toppen på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Handplockat och klassiskt

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Mässa närmare branschen

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Lekfullt och kreativt

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Designduos kläder miljömärks

The Lobby satsar på bröllop i sommar

Solglasögon för Oscar Magnuson

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142