Kvinna och företagsledare

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

H&M Foundation utmanar tillsammans med hunmanitärorganisation bilden av företagsledaren med en alternativlista till Fortune 500.

H&M Foundation och organisationen Care har listat 500 kvinnliga företagsledare från 11 utvecklingsländer. Syftet är att utmana stereotypen av bilden av företagsledaren och är därtill en blinkning till Fortune 500-lista, med världens 500 största företag, och där endast 5,4 procent av företagsledarna är kvinnor.

– Fortune Magazine har exempelvis inte haft en kvinna på omslaget sedan oktober 2014. Det visar varför det är viktigt att vi lyfter fram förebilder och visar vilken drivande kraft kvinnor är inom både sina egna affärsverksamheter och världsekonomin i stort. Med Foundation 500 vill vi utmana stereotyper och omdefiniera bilden av vem som kan vara en företagsledare och entreprenör. Foundation 500 är en plats där deras berättelser kan samlas för att inspirera andra, säger Diana Amini, global vd för H&M Foundation i en kommentar.

Listan har kommit till som ett bidrag till FN:s globala mål för hållbar utveckling inom jämställdhet och H&M Foundation och Care har även dragit lärdomar från det gemensamma, globala pogrammet för att stärka kvinnligt företagande. I första fasen 2014-2017, har programmet nått över 100 000 kvinnor i Burundi, Elfenbenskusten, Guatemala, Indonesien, Jordanien, Nepal, Peru, Filippinerna, Sierra Leone, Sri Lanka, Jemen och Zambia.

Nu utökas samarbetet med ytterligare donationer och under periden 2014 till 2020 ska 120 miljoner doneras.

Porträtten på företagsledarna har tagits av den prisade fotografen Malin Fezehai.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Arkiv

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Han satsar med nischat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och satsar på bland annat sportkonfektion. Det nya konceptet innefattar sex fysiska butiker samt e-handel.

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Trio utökar samarbetet med Åhléns

De ritar barnkollektion åt varuhuskedjan. Den nya etiketten ersätter Åhléns nuvarande barnklädesmärke och lanseras tidigt nästa år.

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Showroom, mässor och fest i Nacka strand

På måndagen startade aktiviteterna i Nacka strand med showrooms i Stockholm Fashion District. Senare i veckan öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair.

Nya hos MQ

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Barn- och ungdomsmodekoncept öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Jobb & Karriär
Ny vd på plats - utnämndes i januari

Billigare kläder och skor

Selfridges storsatsar på accessoarer

Vårlikt, feminint och lätt

Danska modeverksamheterna Blanche och Cecilie Bahnsen visade under Köpenhamns modevecka.

Nu och i vår enligt J.Lindeberg

På onsdagen visade modemärket i Köpenhamn.

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

3

Burberry har bränt varor för dryga miljarden

H&M i strid med facket

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Röda siffror för Intersport

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171