– Detta underlättar hela inköpsprocessen för fashion- och modebranschen, säger Peter Thörngren, VD för Lumoo Studio. Vi har tagit fram en unified content-plattform där man kan jobba vertikalt i stället för i silos. Plattformen täcker hela content-skapande-processen från produktdesign till direct-to-consumer kanaler och B2B-verksamhet.
Teamet kan arbeta i samma plattform från designer till marknadschef till B2B-manager. Det här förändrar hela spelplanen för hur varumärken och producenter inom mode, skor och accessoarer presenterar och säljer in sina kollektioner B2B. Det här är en helt ny standard menar Peter:
– Det traditionella provplaggets flöde är långsamt, kostsamt och begränsande. Nu kan team visa upp nya kollektioner veckor eller månader tidigare. Man kan hoppa över dyra prototypsteg och synka marknadsföring, försäljning och design direkt. Därmed sparar vi dyra pengar för bolagen.
Varumärken kan alltså sälja in produkter med realistiska bilder, långt innan en fysisk prototyp existerar.
– Fortfarande säljs en stor andel av olika varumärkens produkter in med hjälp av skisser i ett införsäljningsskede. Det är svårt både för säljaren och inköparen att få en faktisk bild av produkten. Med vår plattform löser vi det dilemmat.
Peter Thörngren pekar också på vad man kan göra för ett multibrand-företag. De får ju produktbilder från de varumärken som man jobbar med.
– Men dessa bilder är anpassade efter respektive varumärke och det kanske inte passar den här kunden som vill bygga sitt eget varumärke och sin egen känsla. Med en massa olika produktbilder från ett stort antal varumärken går det inte. Finns ingen röd tråd.

Med Lumoos plattform kan bolaget ta produktbilderna och skapa ett eget content i form av egna modeller som signalerar den rätta känslan och den rätta miljön. Där AI är idag är en fråga som alla varumärken måste ta ställning till enligt Henrik Skagerlind Fasth. Han är huvudansvarig för själva AI-utvecklingen inom Lumoo Studio:
– Vissa bolag har kommit längre än andra när det handlar om hur man vill arbeta med AI-lösningar. Nu ska man komma ihåg att utvecklingen går väldigt fort så kanske inom ett halvår kan det vara en icke-fråga.
Henrik påpekar att tröskeln har sänkts markant för att jobba med AI-relaterat content i B2B-kanalerna jämfört med vad man marknadsför direkt till konsument.
– Det beror på att det AI-genererade materialet inte alltid speglar verkligheten fullt ut men jämför vi skisser med vad AI kan åstadkomma är det en stor skillnad.
Det som skiljer vår AI-plattform från flera andra AI-företag är vår helhetslösning, säger Henrik:
– Många av våra konkurrenter fokuserar endast på enskilda delar av det vi gör, till exempel Virtual Try On. Vår plattform möjliggör istället en vertikal integration där hela processen hanteras internt. Lösningen är fullt anpassad efter varumärket och blir en djupt affärskritisk komponent för våra kunder.
Avslutningsvis understryker Henrik hur viktigt det är att utveckla AI-systemet:
–Vid uppstart med nya klienter tränar vi AI:n på varumärkets DNA, tone of voice och brand alignment. AI:n lär sig kontinuerligt varumärket och förbättras med varje generering. Jag tror att det är få konkurrenter som erbjuder denna nivå av varumärkesspecifik träning.
Lumoo Studio är ett nordisk AI-företag som accelererar mode-, sport-, retail- och skönhetsindustrin med kreativa och operationella AI-lösningar.
Vill du veta mer om Lumoo Studio, besök https://lumoostudio.com eller kontakta VD Peter Thörngren, peter@lumoostudio.com