23948sdkhjf

Konkurser, chefsavgångar och nya varumärken – här är de mest lästa nyheterna 2023

Det var ett händelserikt 2023. Habit har listat de tio mest lästa artiklarna på Habit.se.

1. Nyheten om att väskvarumärket Sandqvist med vd Caroline Lind i spetsen i början av 2023 införde fyradagarsvecka väckte stort intresse och blev den mest klickade nyheten under året. Även på Habits Linkedin-sida fick nyheten ett enormt gensvar. Frågan är om något företag följde i Sandqvists spår.

Sandqvist inför fyradagarsvecka – hoppas att fler följer efter

2. En konkurs intar andraplatsen. Under sommaren kastade Anna Wretling in handduken och sportvarumärket Power Woman gick i konkurs. Under året tvingades fler företag att ge upp, varav några är med här i listan.  

Sportmärke i konkurs – kort frist för att hitta ny köpare

3. Den tredje mest lästa nyheten handlar om en vd-avgång: Rikard Frost fick lämna vd-posten på modebolaget Filippa K i april efter två år.

Filippa K:s vd sparkas – hon går in som tillförordnad vd

4. I april fick Carin Wester lämna Åhléns efter fem år i rollen som kreativ chef. Hon ledde det kreativa arbetet för varumärkena Wera, Minimarket, Rikiki, Carin Wester och C.W by Carin Wester.

Åhléns tar bort tjänst – Carin Wester lämnar

5. Efter många år hos Gina Tricot bestämde sig Karin Westas Norlander och Monika Mellin att göra något på egen hand. De startade ett nytt varumärke utanför modebranschen.  

Ginaprofiler lanserar inredning på nätet

6. Bolaget bakom Alternativets butiker i Stockholm försattes i konkurs i januari. Best of Brands tidigare ägare och vd Lars Rabenius samt Thomas Fjellström och Stina Höög Ahlstrand, också med en bakgrund hos Best of Brands, låg bakom konceptet.

Modekedja i konkurs

7. Ännu en konkurs kvalar in på listan över årets tio mest lästa artiklar. Denna gång konkursen av I dig denim som sedermera återstartades. 

Modevarumärke i konkurs

8. Även positiva nyheter lockade till läsning. Som denna nyheten om branschprofilerna Robert Berggren och Stefan Palm som under hösten lanserade ett nytt varumärke 15 år efter att de gick skilda vägar med herrmärket Pour. 

HELA INTERVJUN: Lager 157:s grundare startar nytt varumärke med branschprofil

9. Under året nåddes branschen av ett dödsfall. Att nyheten om Lars Stenbergs död var läst av många vittnar om att Lars Stenberg var en välkänd profil efter 44 år i modebranschen.  

Lars Stenberg har gått bort

10. Ytterligare en konkurs kvalar in på topp tio-listan. Denna gång handlar det om jeansdistributören House of Amendi. 

Jeansdistributör i konkurs – men varumärket lever vidare

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.14