Efter över 20 år med Nudie Jeans upplevde Joakim Levin att bolaget hade nått vägs ände. Företaget hade gjort mycket av det traditionella hållbarhetsarbetet och jobbat enligt strikta, interna regler. I denna box, som Joakim Levin kallar den, ville han hitta tillbaka till både lust och mening.
Frågorna han ställde sig var närmast existentiella: Vad ...
Nudie Jeans: ”Det vi håller på med är att skapa morgondagens vintage”
Genom att designa färre, mer relevanta och varaktiga plagg som ska säljas flera gånger hoppas Nudie Jeans minska sina utsläpp radikalt. Med ett större och integrerat begagnatutbud är planen att öppna fler butiker i världen och göra den globala e-handeln lokal.”Vi måste göra allt mycket bättre”, säger Joakim Levin, medgrundare och bolagets majoritetsägare sedan årsskiftet.
”Den största utmaningen som modebranschen står inför är att sluta göra skräp. Majoriteten av alla varor som produceras borde inte ha skapats”, frågar sig Joakim Levin. Foto: Fredrik Malmlund/Habit
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration