Årets Modebutik


Boys2Men

Med ökande försäljningssiffror och marginaler, tack vare begränsade reor och ypperlig service, har vinnaren skickligt navigerat sig igenom både pandemi och branschutmaningar. Den breda kundgruppen upptäcker såväl nyheter som klassiker i denna välsorterade och inbjudande modebutik. Jurygruppen finner att vinnaren klarar samtliga branschkriterier förstklassigt, vilket bygger en trygg grund för framtiden.

Årets Modevarumärke


Oas

Med lika delar egensinne och djärvhet har årets vinnare tagit sig ut i världen och bevisat sin potential med ett designuttryck som lockar till drömmar och skapar habegär. Det är såväl charmigt, coolt och skickligt som genomtänkt ut i minsta mönsterbild och social kanal. Lägg därtill en ambitiös hållbarhetssträvan. Vinnaren är en stilsättare av internationell klass vars resa bara har börjat.

Årets Denimvarumärke


Jeanerica

Med en fulländad balans mellan de autentiska denimoriginalen och de samtida, har varumärkets grundare förfinat enkelheten och skapat moderna klassiker. Med utgångspunkt i en perfekt passform, förstklassiga kvaliteter och hållbara värderingar kreeras långlivade plagg som banar väg för branschens nya original. 

Årets Hållbarhetspris


Residus

2022 års pris går till ett företag vars DNA stavas HETT. Hett som i Hållbarhet, Etik, Transparens och Trovärdighet. Såväl materialval som design styrs av hårda krav på fysisk och miljömässig prestanda för att maximera plaggens livslängd och användningsområde – och minimera reor, reklamationer och miljöpåverkan vid tvätt. Hållbarhetsarbetet har varit integrerat i hela processen från dag ett och kommuniceras med full transparens för såväl konkurrenter som konsumenter via hemsidan och QR-koder på plaggets tvättlappar.  

Juryn imponeras av hur långt två pionjärer kan nå på bara några år med djup branschkunskap, passion och små medel. Årets vinnare visar att storlek inte har någon betydelse om man vill gå i bräschen för branschen: Residus