Årets Logistiklösning


Priset tilldelas en butik, e-handlare, leverantör, modekedja, marknadsplats eller varuhus inom dammode, herrmode, ungt mode, underkläder, sport, skor och/eller accessoarer som varit verksam i minst två år. Verksamheten har på ett nytänkande och väl genomfört sätt använt logistiklösningar i hela sin varuflödeskedja för att nå framgång.

Juryns bedömningskriterier

  • Långsiktig och hållbar logistik som skapar tydliga fördelar för kunden, företaget och samhället
  • Positiv ekonomisk utveckling – omsättning och lönsamhet
  • Integrerat logistikarbete som kontinuerligt utvecklar och förbättrar hela kundupplevelsen
  • Unik och/eller nytänkande logistik som differentierar företaget gentemot konkurrenter

Vinnare: Mini Rodini

Juryns motivering:

En logistikupplevelse i världsklass som inte bara är effektiv utan också så pass unik att den blivit synonym med bolagets relation med kund och återförsäljare sticker en av årets finalister ut. Årets vinnare har visat på ett djupt engagemang kring hållbarhet där frakt, arbetsmiljö, produktion, emballage och produktens användande är en del av kalkylen. Med en datadrivenhet utvecklas logistikarbetet löpande och produkter går från hyllvärmare till guldklimpar.

Habits Hederspris


Habits hederspris delas ut till den branschpersonlighet vars karriär och insatser har främjat det svenska modet alldeles extra genom åren.

Vinnare: Pär Engsheden

Juryns motivering:

Habits hederspristagare är en av Sveriges främsta designer, denne lämnar ikoniska modeavtryck som kommer att fortleva i modehistorien för alltid.

Hans hantverkskunnande och arv inom mode och design är väl dokumenterade och kommer att fortleva som en ”blue-print” att lämnas vidare till kommande generationer.

Årets Denimleverantör


Priset tilldelas en skandinavisk denimleverantör - ung som gammal - som är innovativ, framgångsrik och progressiv.

Juryns bedömningskriterier

  • Design
  • Produktion och kvalitet
  • Kommersiell framgång
  • CSR-/hållbarhetsarbete

Vinnare: Weekday

Juryns motivering:

Framgångsrikt fångar vinnaren konstant en ny generation med nutida plagg, stark identitet och innovation. Varumärket har haft ett konsekvent fundament i streetfashion och ungdomskultur sedan starten, vilket gett varumärket trovärdighet. Allt vävs snyggt samman med en glasklar strategi för en hållbar framtid.

Årets Modebutik


Priset tilldelas en driven enskild dam-, herr-, sko- accessoarer- och/eller barnmodebutik, fysisk och/eller digital, som säljer varumärken inom låg-, mellan- eller högprissegmentet.

Juryns bedömningskriterier

  • Ekonomisk utveckling – omsättning och lönsamhet
  • Koncept
  • Varumärkesmix
  • Inredning och skyltning
  • Marknadsföring
  • Kundbemötande/service
  • Digital närvaro
  • CSR-arbete – personalpolicy, miljö och etik utifrån företagets förutsättningar

Vinnare: Kennedies i Västerås

Juryns motivering:

För att ha skapat försäljningsökningar i en tid då det stormar som mest; genom att sätta kunden främst, ge service med stort S och rusta sig med ett segervisst team, som ger järnet när allt står på spel. Det lägger grunden för framgång, både då och nu. Att gå ur en kris är stort, att gå ut som vinnare är större, och det är precis vad Årets Modebutik gör.