23948sdkhjf

Den fysiska handelns nya möjligheter

Den fysiska butiken har en framtid i en alltmer digitaliserad värld. Men det gäller att göra rätt för att få konsumenterna att komma. Fastighetsbolaget Vasakronan har idéer om lösningar.

Det sägs att en trivsam stad bygger på en bra blandning av attraktiva kontor, butiker, restauranger och mötesplatser. Fastighetsbolaget Vasakronan har förslag på hur den fysiska butiken ska utvecklas och vara lönsam. – Vi jobbar sedan många år med stråkstrategier för att skapa områden som är attraktiva, oavsett om man arbetar där eller kommer dit för shoppingen, restaurangerna eller upplevelserna, säger Jesper Örtengren, affärsutvecklare handel på Vasakronan.

Att tänka om, att hitta nya strategier, är nödvändigt med tanke på vad som skett de senaste åren. Sällanköpshandeln "retail" har gått från att fokusera på expansion i form av fler och större butiker till bättre anpassade format belägna på rätt lägen. Från kulmen 2015 och i takt med att allt fler branscher och volymer flyttade ut på nätet så förändrades behoven av fysiska butiker. – Färre men värre har vi kunnat se hos de stora varumärkena som vill sälja alltmer i egna kanaler, menar Jesper Örtengren. Men det generella behovet av yta har också minskat vilket gjort att många butiker har krympt. Vi kan se att många branscher har hittat sin mognadsfas vilket innebär att man har hittat en jämvikt kring vilka volymer som går via digitala kanaler och vilka volymer som går via fysiska kanaler. – Våra gatumiljöer, köpcentra och gallerior har blivit mer av "showrooms" där nya koncept och nya branscher vill synas. Kräsnare konsumenter är också mer benägna att byta och testa nya varumärken. Det gör att man behöver fokusera ännu mer på att behålla och rekrytera kunder. Rätt läge har aldrig varit viktigare.

Förutom stråkutvecklare ser sig Vasakronan allt mer som en tjänsteleverantör. Man har till exempel utvecklat formatet ”Open spot” som är ett enkelt, flexibelt och riskfritt sätt att ha fysisk närvaro i riktigt bra lägen under kortare perioder. – Det är en möjlighet bland annat för e-handlare som vill prova fysisk handel, nya varumärken eller etablerade retailers som vill prova ett nytt koncept. Lindex testade exempelvis sitt secondhand koncept för baby, fortsätter Jesper Örtengren.

Om en hel lokal känns för stort finns även ”Beyond Us”, en pilot som Vasakronan driver i Malmö. Det är ett butiksformat som erbjuder exponeringsytor, café, events och coworking.

Vasakronan ser sig också som en strategisk leverantör och samarbetspartner. – Genom att anpassa och ta fram nya lösningar försöker vi ligga steget före, understryker Jesper Örtengren. Vi utformar serviceerbjudanden som kan underlätta för våra kunder. Vi har till exempel centraliserat och styrt upp avfallshanteringen i nästan alla våra fastigheter vilket gör att kunderna kan få sitt avfall omhändertaget både hållbart, snabbt och prisvärt. Vi erbjuder även rådgivning och tjänster bland annat för att hjälpa retailers att minimiera klimatavtrycket kopplat till sin butikslokal.

Vasakronan bidrar också genom att göra smarta investeringar som håller över tid. Det kan handla om smart belysning, im-kanaler, IT-infrastruktur men också investeringar i golv, väggar och viss inredning som håller över tid. Jesper Örtengren avslutar: – Vår största utmaning är att kunna leverera det som våra kunder många gånger ännu inte vet att de behöver, att ligga steget före, att ge vässad service. Det är alltid en utmaning.

Vasakronan är rankad som ett av världens mest hållbara fastighetsbolag (enligt GRESB https://www.gresb.com/nl-en/ ).

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079