De vinner Fabric of Life Award 2022 – "Förebilder för branschen"
Selam Fessahaye debuterade på Stockholms modevecka för fyra år sedan. Där och då fick hon hela publiken på fall med sin debutkollektion. ”Så till den milda grad att flera redaktörer på front row fällde en tår av känslosamhet”, rapporterade Habits tidigare chefredaktör, Katarina Angelin. Selam Fessahaye hyllades för kollektionens höga hantverksskicklighet och kreativitet, och fick sitt genombrott som designer. Några som sedan dess har burit hennes plagg är världsartisterna Beyoncé, Rita Ora och Lil Nas X och kronprinsessan Victoria.
Juryn prisar Selam Fessahaye bland annat för hennes visionära sätt att se på design och hennes fokus att säkerställa ett långt liv för plagget samt möjligheten att redesigna det. Kreationerna produceras i Sverige och alla materialinköp sker i Europa.
”Född ur existensen av mittemellan – speglar företagets starka dna grundarens egna kärnvärden i sin design, kommunikation och affärspraxis”, lyder delar av juryns ord.
Modeentreprenören och investeraren Paul Frankenius, som instiftade Fabric of Life Award i fjol, motiverar vinnaren av priset så här:
– Selam Fessahaye är en ung, talangfull designer med hög verkshöjd och konstnärlig nivå samtidigt som hon fokuserar på material som finns tillgängliga, det vill säga överblivna tyger. Hon är därmed en förebild för branschen, säger han till Habit.
I år tilldelas Fabric of Life Award ytterligare en vinnare, nämligen de anställda på Patagonia Inc. och bolagets grundare Yvon Chouinard.
– Patagonia är en enastående pionjär inom hållbart mode och har varit en förebild vad gäller rättvisa arbetsmetoder och har uppmuntrat andra att stötta utvecklingen av hållbarhet, säger Paul Frankenius, och fortsätter:
– Vi vill helt enkelt hedra femtio års arbete för att utforska och hitta möjligheter att kombinera lönsamma affärer med fantastiska produkter och samtidigt bibehålla respekten för både natur och människor. Att tilldela Patagonia priset är ett sätt att uppmärksamma deras jobb och visa omvärlden att man kan lyckas.
Prisutdelningen sker under dagen under pågående Borås Textile Week. Pristagarna tilldelas 10 000 euro vardera. Prissumman till Patagonia går till miljöfonden 1 % for the Planet, som är grundad av familjen Chouinard.
Juryn består av Charles Ross, Royal College of Art in London; Haysun Hahn, grundare av Fast Forward Trending; Babba Rivera, ägare till Ceremonia; Linus Karlsson, Global Chief Creative Officer Range & Marketing Comminucations på Ikea; Hanna Wittrock, universitetslektor på Högskolan i Borås, Martin Kössler, Huginbiz samt Paul Frankenius.