Flera nya lagar införs när textilstrategin blir verklighet – ”Hotar slå ut seriösa företag”
År 2030 ska textil- och modebranschen i EU vara hållbar och cirkulär. I medlemsländerna pågår ett omfattande arbete för att enas om vägen dit. Textilstrategin väntas utmynna i ett tiotal nya lagar.
Redan nu om risken för en snedvriden konkurrens som kan slå ut seriösa, svenska modeföretag.
Här reder Habit ut vad som gäller för den så kallade textilstrategin.

Även om många frågetecken återstår om utformningen av Textilstrategin i EU flaggar modeföretag och branschorganisationer redan nu om risken för en snedvriden konkurrens som kan slå ut seriösa, svenska modeföretag.
Detta är Cecilia Tall, Teko, Emma Garrote Fredman, Gina Tricot, Sandra Roos, Kappahl och Magnus Nikkarinen, Svensk Handel, eniga om. Foto Pressbilder
EU är i färd med att staka ut en hållbar väg för den europeiska textil- och modebranschen. Uppgiften är grannlaga. Sektorn omfattar 160 000 företag i EU och sysselsätter ungefär 1,5 miljoner människor. Det övergripande målet är att hålla branschens klimatavtryck i schack. Konsumtionen av kläder och skor väntas öka från 62 miljoner ton till 102 milj...
Få tillgång till hela artikeln - enkelt och snabbt
Provprenumeration
Skapa en provprenumeration
Prova nu
Prenumeration
Välj mellan våra prenumerationer på Habit och hitta vad som passar dig och/eller ditt företag
Se prenumerationer