23948sdkhjf

Svag försäljning för Nelly – ska spara upp till 50 miljoner om året

E-handelsbolaget Nelly har haft ett tufft tredje kvartal med svag försäljning på en marknad präglad av ett högt rabattryck, minskad trafik och en kund som är mer avvaktande.

Det framgår i den senaste kvartalsrapporten där omsättningen minskat med 9 procent till 243,3 miljoner kronor.

Rörelseresultatet förbättrades dock under perioden med ett resultat på -11,9 miljoner kronor jämfört med -27,3 miljoner kronor motsvarande kvartal 2021. Det motsvarar en rörelsemarginal på -4,8 procent.

– Vårt aktiva val att öka aktivitetsnivån mot kund i syfte att realisera lager påverkade bruttomarginalen negativt, konstaterar vd Ludvig Anderberg i en kommentar.

Företaget har därför inlett ett kostnadsbesparingsprogram som ska reducera de löpande operativa kostnaderna med 40–50 miljoner kronor på årsbasis, vilket presenterades under senaste rapportsläppet. 

Åtgärderna förväntas få full effekt från och med andra kvartalet 2023.

Där märks bland annat fortsatt översyn av logistikkostnader, ökad effektivitet i marknadsföringen och minskad kostnad både i faktiska och relativa tal genom förbättrad styrning av kanalmix och kostnadsallokering.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078