23948sdkhjf

Så ger du butiken draghjälp av e-handeln

E-handeln tog rejäl fart under pandemin. För framgång gäller det nu att hitta en enhetlig strategi i alla försäljnings- och kommunikationskanaler. Detta tänk stavas omnikanal och unified commerce.

Omnikanal är en kommunikationsstrategi på väldigt hög nivå. Försöker man anamma en omnikanalstrategi, strävar man efter att ha enhetlighet i sin kommunikation och sina erbjudanden i alla försäljnings- och kommunikationskanaler. Något som är lättare sagt än gjort. Framförallt om du har e-handel och flera butiker. E-handeln kommer ju skötas centralt och marknadsföring mot kunderna kommer antagligen utgå centralt. Butikerna behöver även dom styras till att matcha e-handelns erbjudande och kampanjer. Annars kommer kunderna få mixade budskap och priser vilket skapar oreda i relationen.

Unified commerce - en effektiv systemarkitektur

Unified Commerce kan enklast beskrivas som en systemarkitektur som möjliggör att du kan följa upp din omnikanalstrategi på ett optimalt sätt. Unified Commerce innebär att man konsoliderar data från alla försäljningskanaler till ett och samma system. Alltså hamnar all relevant data i ett back-end-system. Exempel är information och statistik från försäljning i alla butiker, e-handel och marknadsplatser, lagerinformation från central butikslager eller andra lager.

– Med en sådan systemarkitektur ligger man med andra ord väldigt bra till för att växa sin affär, säger Fredrik Ottosson, Head of Sales på Viskan och fortsätter:  – Vårt system fixar allt ovanstående och fungerar på samma sätt oavsett hur stor säljvolym du har eller hur många marknader du finns på.

Före pandemin valde häflten av e-handelskunderna att beställa online men hämta i butik när det alternativet var tillgängligt. Det sjönk något i samband med pandemin och ersattes temporärt av hemleveranser, men är nu tillbaka på minst samma nivåer.

– E-handlare behöver ta till sig omnikanal för att det är vad e-handelskunden vill ha, påpekar Fredrik Ottosson. Om din affär passar för en omnikanalstrategi så är det överlägset när du vill ha en positiv och effektiv kundrelation. Dessutom kan du skapa en högre effektivitet i hela försäljningskedjan om du bygger en systemarkitektur som verkligen klarar av att hantera omnikanalstrategin på ett enkelt och effektivt sätt.

Omnikanal skapar bättre kundrelationer

Har du förutsättningarna klara, alltså har flera olika försäljningskanaler, är omnikanal det bästa sättet att skapa en suverän kundupplevelse. Du kan även lägga till:

- Bättre effekt på fraktkostnader eftersom du kan packa order centralt och skicka till butiker med ordinarie varutransporter.

- Högre ROI på alla varumärkesbyggande aktiviteter eftersom all branding kommer spilla över mer effektivt på alla dina försäljningskanaler.

- Bättre förutsättningar att förutse varuåtgång eftersom du konsoliderar att försäljningsdata till ett och samma system. 

Inledningsvis bör du inventera dina försäljningskanaler och se till att datan finns tillgänglig, samt hur den paketeras och kan exporteras i ordinarie system. Sen tänker du till kring hur du hade velat ha det i en drömvärld för att du ska få ut det bästa av verksamheten. 

Artikelserie

Konsumenter har aldrig rört sig så mycket mellan olika kanaler som de gör idag och det är nödvändigt att e-handlare och butiker hänger med i utvecklingen för att möta konsumenten på bästa sätt.

I tre artiklar beskriver Viskan vad som krävs för framgång. Den första artikeln handlar om omnikanal och unified commerce som kommunikationsidé och varför det är bråttom att ta till sig det tänket.

Artikel två lägger fokus på den fysiska butiken och tar upp vinsterna/fördelarna med omnikanal samt begreppet Click & Collect. Artikel tre blir mer teknikinriktad och beskriver vilken kravställning  som behövs på system för  stödja omnikanal.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11