Efter ställningstagandet – H&M tillbaka i Kina
H&M:s onlinehandel i Kina har återöppnats. Klädbolagets produkter finns nu åter tillgängliga på Alibabas näthandelsplattform Tmall efter att ha tagits bort i början av förra året. Det rapporterar Dow Jones.
Våren 2021 uppstod turbulens kring H&M-gruppens ställningstagande om förtryck av den uiguriska minoritetsbefolkningen i Xinjiangprovinsen. Bland annat valde vissa fastighetsägare i Kina att stängt vissa H&M-butiker.
I den vevan utestängdes H&M också bland annat från onlinemarknadsplatsen Tmall. H&M har sedan våren 2021 valt att inte kommentera situationen i Kina i någon större utsträckning.
– Vi jobbar väldigt aktivt eftersom vi tror så mycket på den kinesiska marknaden. Vi är i dialog med flera kinesiska intressenter, sade vd:n Helena Helmersson på en rapportpresentation i somras.
Enligt Dow Jones saknas dock H&M:s sortiment fortfarande på många andra sajter så som Baidu Maps och Dianping.com.
– Vi välkomnar utvecklingen och förväntar oss att beskedet kommer att mottas positivt av investerare. Med det sagt så fruktar vi att H&M-varumärket kan vara allvarligt skadat i Kina efter nästa ett och ett halvt års bojkott, något som kan innebära att det kan ta lång tid att återhämta den kinesiska försäljningen, skriver investmentbanken Carnegie i en kommentar på tisdagsmorgonen om klädjättens läge på marknaden.