23948sdkhjf

Efter ställningstagandet – H&M tillbaka i Kina 

H&M har återöppnat e-handeln i Kina.

H&M:s onlinehandel i Kina har återöppnats. Klädbolagets produkter finns nu åter tillgängliga på Alibabas näthandelsplattform Tmall efter att ha tagits bort i början av förra året. Det rapporterar Dow Jones.  

Våren 2021 uppstod turbulens kring H&M-gruppens ställningstagande om förtryck av den uiguriska minoritetsbefolkningen i Xinjiangprovinsen. Bland annat valde vissa fastighetsägare i Kina att stängt vissa H&M-butiker.  

I den vevan utestängdes H&M också bland annat från onlinemarknadsplatsen Tmall. H&M har sedan våren 2021 valt att inte kommentera situationen i Kina i någon större utsträckning.

Vi jobbar väldigt aktivt eftersom vi tror så mycket på den kinesiska marknaden. Vi är i dialog med flera kinesiska intressenter, sade vd:n Helena Helmersson på en rapportpresentation i somras.  

Enligt Dow Jones saknas dock H&M:s sortiment fortfarande på många andra sajter så som Baidu Maps och Dianping.com.  

Vi välkomnar utvecklingen och förväntar oss att beskedet kommer att mottas positivt av investerare. Med det sagt så fruktar vi att H&M-varumärket kan vara allvarligt skadat i Kina efter nästa ett och ett halvt års bojkott, något som kan innebära att det kan ta lång tid att återhämta den kinesiska försäljningen, skriver investmentbanken Carnegie i en kommentar på tisdagsmorgonen om klädjättens läge på marknaden. 

Läs mer om: H&M
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Inköpen som trendar AW 2023
Två modekoncept flyttar till Väla
Branschen tar farväl av Revolver – leverantörerna positiva till mässflytt
Här är Peak Performance nya butik i Kina
Nyemission och besparingar för förlusttyngt Nelly
Footways försäljning rasar
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.109