De utmanar traditionell retail: "Vi tillverkar inte produkter för att tjäna pengar på dem"
Vilka är framtidens affärsmodeller när de traditionella ifrågasätts som både ohållbara och på gränsen till olönsamma? Grundarna till medlemsbaserade Singular Society, Erik Zetterberg och Daniel Herrmann, har vänt på affärslogiken.
– Genom att ta bort vinstintresset i själva produkten kan vi satsa helhjärtat på kvalitet utan att det blir så dyrt, säger Erik Zetterberg, kreativ chef.
Habit tog pulsen på affärsmodellen ett och ett halvt år efter lanseringen.
Att inte tjäna pengar på konsumentprodukter utan i stället bygga erbjudandet kring en tjänst med möjlighet att handla till självkostnadspris, är det ens möjligt? Frågar man grundarna till H&M-ägda Singular Society, Erik Zetterberg och Daniel Herrmann, blir svaret jakande.
Vi tar det från början. Efter ett år på Amazon i New York var Erik Zetterberg åter hemma i Sverige 2018. Under tiden i USA hade han insett kraften i e-handelsjätten Amazons medlemstjänst Amazon Prime, som han själv hade lärt sig att uppskatta.