23948sdkhjf

Styrkebesked för modehandeln – ökar med över 40 procent

"Av våra medlemmar får vi höra att kunderna nu på allvar hittat tillbaka till de fysiska butikerna vilket givetvis är glädjande", säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 43,2 procent i april jämfört med motsvarande månad i fjol. Även skohandeln hade medvind och ökade med 49,5 procent. Det framgår av Stilindex från Svensk Handel.

– Vi gläds åt att modehandeln, för tredje månaden i rad, uppvisar positiva siffror. Det är för många en välbehövlig återhämtning efter de stora tapp som skedde i samband med pandemin. Det uppdämda behovet av att köpa nya klädesplagg och skor som vi tidigare talat om ser vi nu effekterna av, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i en kommentar.

När försäljningen jämförs med april månad före pandemin, 2019, ökar försäljningen i modehandeln med 4,9 procent. Skobutikerna är dock inte ikapp. Försäljningen backar med 22,8 procent. 

Den totala försäljningen från januari till april i år uppgår till 29,1 procent för klädbutikerna medan skohandeln ökar 19,8 procent jämfört med motsvarande period 2021. När försäljningen jämförs med motsvarande period 2019 backar klädbutikerna med -0,1 procent och skobutikerna med -26,5 procent.  

Det finns fortsatt orosmoln som riskerar att dämpa efterfrågan.

– Högre kostnader till följd av bland annat ökade priser på råvaror och transporter riskerar att sakta ned den starka återhämtning vi nu ser. Men vi tror också att många nu kommer att uppdatera sina garderober inför kommande skolavslutningar och andra högtider, vilket bådar gott för handeln, säger Mats Hedenström.

Butiker och e-handel April 2022-2021 April 2022-2019 Ackumulerat 2022/2021 Ackumulerat2022/2019
Kläder

43,2 %

4,9 % 29,1 %  - 0,1 %
Skor 49,5 % - 22,8 % 19,8 %  - 26,5 %

Källa: Svensk Handel

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Johan Lindeberg lämnar BLK DNM och byter namn: "Jag har funnit ny frihet"
Här är Best of Brands comeback – nya vd:n siktar på 75 miljoner i omsättning
H&M drar kollektionerna till sin spets med Snapchat
Så vände Ellen Dixdotter By Malene Birger: ”Det är sjukt viktigt att vara sjukt tydlig”
Kappahl ska göra alla plagg spårbara
Selam Fessahaye kan vinna pris under Köpenhamns modevecka
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.172