23948sdkhjf

Digitalt HQ gör modeföretag snabbare

Det digitala navet i postpandemins affärsvärld låter medarbetarna samarbeta och få insyn i alla kundrelationer, oavsett var de befinner sig.

 Det nya arbetslivet i en värld där företag och människor möts och samarbetar både digitalt och fysiskt kräver nya verktyg för att fungera effektivt. En stor utmaning för handlare och modeföretag är att se till alla medarbetare kan bidra till en perfekt kundupplevelse med hjälp av tillgång till relevant data om kunden.

– Kundupplevelsen är A och O idag. Inget företag överlever länge utan att arbeta med kundupplevelsen och möjlighet att anpassa den snabbt och smidigt efter kundernas förändrade efterfrågan. Ett heltäckande och intuitivt CRM-system är nyckeln till en positiv kundupplevelse.

Det säger Frank Rombouts, Head of E-commerce Sweden & Finland på Salesforce, som är världsledande på plattformar för kundrelationer med 250 miljoner användare över hela världen.

Få branscher är lika snabbrörliga som mode och lifestyle. Förmågan att snabbt ställa om efter skiftande trender och nya konsumtionsmönster är helt avgörande för framgång. Behovet av samarbete och kommunikation mellan de som sysslar med marknadsföring, kampanjplanering, inköp, prissättning och lager är stort. Om man dessutom driver fysiska butiker eller showrooms måste dessa vara med på tåget och kunna förmedla feedback från kunderna på golvet.

Öppenheten mellan avdelningarna kan vara avgörande för om ett företag lyckas eller misslyckas, påpekar Frank Rombouts:
– Om de olika avdelningarnas data lagras i silos kan det leda till ineffektiva processer och arbetsflöden eftersom ingen i företaget kan få en 360 graders bild av kunden eller en överskådlig bild av hela verksamheten. Alla är upptagna med sin egen pusselbit och får inte grepp om hur just den biten passar in i helhetsbilden.

Oöverträffad lösning
Ett sätt att samla all internkommunikation och kundinsikt på ett och samma ställe är att bygga ett digitalt HQ baserat på Salesforces plattform och meddelandeplattformen Slack (som ägs av och är fullt ut integrerad med Salesforce).

– Tillsammans erbjuder vi en oöverträffad lösning för de företag som vill bygga ett digitalt HQ där alla medarbetare kan mötas blixtsnabbt och samtidigt ha tillgång till all relevant försäljnings- och kunddata. En rad små och stora svenska företag har med hjälp av Slack kunnat bygga gemensamma digitala samarbetsytor för både chatt, möten och praktiskt arbete – internt och med externa partners.

– Tillsammans med Slack kan vi i grunden förbättra hur företag och organisationer kommunicerar, samarbetar och fattar bra beslut. Våra kunder kan bygga ett digitalt HQ som låter medarbetarna jobba var som helst och mer effektivt än någonsin genom att koppla ihop affärsprocesserna i en samlad vy, säger Frank Rombouts.

Slack startade som en meddelandetjänst, men har vuxit till att bli mycket mer än så, berättar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman och förklarar vad ett digitalt HQ är:
– Det handlar inte bara om att man ska kunna prata med varandra lite smidigare. Det handlar om att man ska ha en ”one stop shop” till allt man behöver för att  framgångsrikt kunna genomföra sitt arbete varje dag. Tänk dig att du jobbar med en uppgift och får möjlighet att samla precis allt och alla du behöver för att lösa den på ett enda ställe.

För mer information om Digital HQ se här.

Detta är Salesforce

Salesforce hjälper företag, oavsett storlek och bransch, att komma närmare sina kunder. Den molnbaserade plattformen för marknadsföring, försäljning, e-handel och kundservice gör att företag kan få en 360 graders vy av sina kunder, ta bättre beslut och kommunicera på ett helt nytt sätt. Plattformen baseras på teknik som AI, molnteknik, blockchain, social media, röststyrning och mobilitet.

Salesforce rankas som nummer ett på Forbes lista över världens bästa arbetsgivare och tidningen har åtta år i rad utsett Salesforce till ett av världens mest innovativa företag.

För mer information, se www.salesforce.com/se 

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078