23948sdkhjf

Hur kan branschen ställa om? Anmäl dig till Habit Sustainable Production Day

Den 28 oktober går Habit Sustainable Production Day av stapeln. Då samlas en rad branschexperter för att lyfta frågan om vägen till en mer hållbar modebransch. En av talarna är Maria Munther, hållbarhetschef på outdoorföretaget Icebug.

Habit har samlat både producenter, leverantörer och varumärken till dagen. Några av talarna är Marie Måwe, sustainability engagement director på amerikanska W. L. Gore & Associates, med varumärket Gore-tex i portföljen, Johan Graffner, vd på klädvarumärket Dedicated och Carolina Blázquez, hållbarhets- och innovationchef på spanska märket Ecoalf.

Medverkar gör också Maria Munther, hållbarhetschef på svenska outdoorvarumärket Icebug. Hon har arbetat med miljö- och hållbarhetsfrågor i 30 år. Den röda tråden under dessa år är ekodesign, det vill säga att skapa produkter med så liten miljöpåverkan som möjligt – ett fokus som hon fortsätter ha hos Icebug, bland annat genom att byta ut standardmaterial till hållbara material.

– 80 till 90 procent av Icebugs miljöpåverkan ligger i produkternas livscykel. Det är ett intensivt arbete att hitta material som vi kan byta ut och som har tillräckligt hög prestanda för att i slutändan påvisa att de är bättre för miljön, säger Maria Munther, som ingår i Icebugs produktutvecklingsteam.

Icebug började arbeta aktivt med att minska sin klimatpåverkan 2015. Hur långt företaget har kommit på den resan kommer Maria Munther att berätta under seminariedagen. Hon kommer även att dela med sig av Icebugs resa till att bli klimatpositivt, vilket skedde 2019.

– Vi var det första skooutdoorföretaget som blev det, vilket FN:s initiativ Climate neutral now uppmärksammade oss på.

Trots att ni är klimatpositiva gör ni ändå klimatavtryck?

– Det stämmer. Vi mäter våra utsläpp och försöker reducera så mycket vi kan och kompenserar för det som är kvar. Det är huvudprincipen för att bli klimatpositiv. Ju mer vi reducerar våra klimatavtryck desto mindre kompenserar vi.

Hur nära noll kan ni komma, tror du?

– Eftersom skor är fysiska produkter kommer det att ta lång tid. Vi hoppas kunna komma till noll före år 2050, vilket också är det mål som vi förbundit oss till. För att nå dit krävs det tekniksprång och att biobaserade material som binder koldioxid blir mer kommersiellt tillgängliga.   

En nyhet från höstens och vinterns kollektion är att konsumenten kan se klimatavtrycket för varje sko genom en QR-kod. Även information om andelen biobaserat material och återvunnet material visas.

– Med tiden ska vi addera information, säger Maria Munther.

Kommer Icebug i framtiden att göra komposterbara skor?

– Vi ser inte att det är det som ger mest hållbarhetsnytta i dagsläget. Att göra skon cirkulär är ett underordnat mål. Jag tycker debatten om cirkularitet ibland är oklar kring vad som är huvudmålet. För oss är inte det ett mål i sig. Vårt mål är att bli så ekologiskt och socialt hållbar som möjligt, ibland når man det målet med cirkulära åtgärder men det finns också flera andra åtgärder som till exempel att skapa produkter med lång livslängd. 

Maria Munther menar att det inte är självklart att alla cirkulära åtgärder leder till att produkterna blir mer hållbara.

– Det kan finnas en målkonflikt när man försöker plocka isär skor och återvinna dem. Då kan det gå ut över produktens livslängd och till och med bli sämre för miljön. Vi utforskar cirkulära lösningar, men vi vill ha bevis för att det ger en miljönytta.

– Det kanske kan bli intressant med komposterbara skor när det finns återvinningsanläggningar och om produkterna har en väldigt lång livslängd innan de kommer dit. Men det är inte ett mål för oss nu, säger Maria Munther.

Se programmet här

Anmäl dig här

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109