23948sdkhjf

Effektiva affärer med digital partner

En B2B-portal för order, ett annat system för kundregister och ett tredje för fakturor. Och oändliga mejl med kunden om returer, kompletteringar och kampanjvaror. Glöm det. Colect samlar inspiration, sälj och administration i ett enda verktyg.

Snabbare, snyggare, smartare och mer intuitivt. Såväl privat som i jobbet ställer vi allt högre krav på digitala verktyg och tjänster. Jobbar man dessutom inom mode eller inredning, som baseras på färg, form och estetik, är kraven extra höga.
– Det senaste året har vi sett en extremt snabb utveckling. Alla inom B2B vill jobba med funktioner som man normalt använder inom B2C och näthandel. Nu förväntar sig butiksägare samma inspirerande upplägg i ett B2B-system, säger Peter Thörngren, affärsutvecklare och landschef för Colect i Sverige, Norge och Finland.

Just kombinationen av inspiration och funktion är Colects starkaste sida. Glöm Excel-ark och systemkollaps: Colect erbjuder en digital tjänst där varumärken, agenter och distributörer både kan presentera sina produkter i en attraktiv miljö OCH samla administrationen.
Det självklara – produktbilder med information som färg, material och storlek för orderläggning – kompletteras av ett inspirerande B2C-tänk. Såväl inköpare som säljare kan enkelt bygga anpassade kollektioner genom att klicka och dra i plaggskisserna till ett separat dokument. Precis som i andra B2B-system kan inköparen välja artiklar från en digital lookbook, men här finns också möjligheten att köpa hela outfits, genom att bara klicka på en imagebild. Precis som i en vanlig B2C-shop. Det finns också inbyggda funktioner för varumärken som vill segmentera kollektionen efter olika kunder eller kundgrupper.
– Vissa företag har kanske en limiterad kollektion, som bara ett fåtal kunder har möjlighet att köpa och vill inte att alla ska kunna se den, förklarar Peter Thörngren.

Inför ett digitalt eller fysiskt möte kan säljaren enkelt skapa kurerade kollektioner för varje kund. Ett alternativ som inte minst uppskattas av varumärken med väldigt stora kollektioner.
– Eftersom allt är samlat i samma system har säljaren tillgång till kundens tidigare ordrar och kan till exempel se vad som köpts per kategori, genomförsäljning och vad som lagts som preorder eller reorder. Baserat på den informationen kan man bygga ett sortimentsförslag direkt i appen, alternativt B2B-portalen, och sedan skicka en länk till kunden, förklarar Peter Thörngren.
Kunden kan också själv skapa sin kollektion i Colects portal där allt finns samlat, både praktiska delar som fakturor och tidigare order och allt för inköpsarbetet: säsongskollektioner, NOOS och kampanjerbjudanden, inspirationsmaterial, storleksguider och annat matnyttigt. Allt snabbt åtkomligt via laptop eller padda.

Colects system bygger på fyra olika moduler som fungerar självständigt, men också kan sys ihop sömlöst till en all-in-one-lösning: en säljapp, en webbshop/virtuellt showroom, ett digitalt showroom och ”Endless aisle”, som är en variant av säljappen, anpassad för beställningar från konsument i en fysisk butik. Många varumärken väljer att börja med säljappen och funktionen för virtuellt showroom / B2B-portal och bygger sedan på med nya moduler successivt. Systemet erbjuder också möjligheter till egna designlösningar och tack vare Colects internationella förankring finns funktioner som kan behövas när kundstocken växer på nya marknader.
– Vi har sett hur krav och förväntningar kan skilja mellan olika länder, nu senast med betalningslösningar. I USA är det till exempel vanligt att kunderna vill betala med kreditkort, vilket inte är lika utbrett här ännu. Den lösningen finns i systemet för kunder som jobbar mot den amerikanska marknader, säger Peter Thörngren.

Colect grundades i Nederländerna 2010. Företaget har idag drygt 450 anslutna varumärken, leverantörer och agenturer, i huvudsak inom mode och livsstil, på en global marknad.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062