23948sdkhjf

Virtuellt Showroom – en vinst för ekonomin och miljön

Modebranschen har drabbats hårt av covid-19 med stängda butiker, inställda mässor och enorma säljtapp inom vissa kategorier. Hur kan man som leverantör, med krympta marginaler, skapa en inspirerande kunddialog i pandemitider? Ett virtuellt showroom är ett hett tips.

Sedan förra våren har den ena mässan efter den andra ställts in, liksom mängder av catwalkvisningar i Paris, London, New York och Milano – modevärldens nav, där varumärken och influencers sätter tonen för vad som komma skall.

Resultatet? Allt annat än grått och inspirationslöst. Inom loppet av ett år har en boom av konstnärliga filmer, genreöverskridande samarbeten och interaktiva upplevelser nått vida fler inköpare, konsumenter och press än pre-corona. Lyxkonglomeraten har pumpat in enorma pengar i påkostade produktioner, men även små, oberoende varumärken har hyllats av till exempel Vogue.com för sina kreativa lågbudgetpresentationer.

Digitalt är det nya svarta och 2020 stod det klart att det gäller alla, oavsett vilken typ av sortiment eller målgrupp ett varumärke har. Något som ställer krav på att tänka om, särskilt som marginalerna kan ha krympt, men också ger oändliga möjligheter.

Filmer och bilder kostar – men kan också användas i många kanaler mot flera målgrupper, från införsäljning till marknadsföring. De kan dessutom samlas i ett virtuellt och digitalt showroom, där varumärkets kunder kan inspireras av varumärkets hela universum och samtidigt befinna sig ett knapptryck från orderläggning. Ett virtuellt showroom är också en garant för inspirerande säljmöten, oavsett om man ses fysiskt eller digitalt, i tider när mässor och inköpsdagar fortsatt är osäkra kort.

Nederländska Colect erbjuder digitala affärslösningar som hjälper till med just detta, bland mycket annat. Colect täcker allt från ordersystem till webbutik för B2B-kunder och den nya generationens digitala showrom, där inte bara plaggen visas för inköp, utan också key looks, imagebilder, kampanjmaterial, filmer, storytelling – allt. Bland kunderna finns Gant, Marc O’Polo, Happy Socks, Triumph och dygt 400 varumärken inom huvudsakligen mode.
– Vi har alla typer av kunder, från de största till distributörer med många små varumärken och enmansföretag. Kostnaden är inte så hög som många verkar tro, och det som är så smart med Colect är att man kan börja med en del av systemet, till exempel säljappen, och sedan bygga på i egen takt. Vi är en digital partner som man kan växa med, mer än en digital lösning, säger Peter Thörngren som är affärsutvecklare och landschef för Colect i Sverige, Norge och Finland.

Att kostnaden ”inte är så hög” kan tyckas subjektivt, men Peter Thörngren menar att systemet öppnar upp för besparingar som man kanske inte tänkt på.
– Ett varumärke har flera hundra styles i varje kollektion. Om du då har tio säljare blir det oerhört stora mängder samples. Med det här systemet kan du minska antalet färger och styles med 45-50 procent. Vi har kunder som successivt minskat antalet samples för varje säsong, och numera enbart presenterar delar av nyheterna fysiskt. Hela deras NOOS-sortiment finns enbart representerat digitalt, med högupplösta och bra bilder samt filmer, säger Peter Thörngren.

När man väl börjat jobba med ett virtuellt showroom upptäcker många att man kan tänka annorlunda även kring tryckt material, där än mer pengar finns att spara. Säg det varumärke eller återförsäljare som inte någon gång slängt kartongvis av kataloger som förlorat sitt bäst-före-datum – eller i sämsta fall anlänt för sent för att ens kunna användas.

– Mer eller mindre alla varumärken trycker fortfarande upp lookbooks. Sedan används kanske hälften och den miljöpåverkan känns ju väldigt onödig och omodern, säger Peter Thörngren.
Det allra bästa vi kan göra för miljön, och även ekonomin, är som bekant att låta bli att producera nya saker, som faktiskt inte behövs. Det näst bästa att skapa utifrån ett hållbart kretsloppssystem.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078