23948sdkhjf

Omstart för Day Birger et Mikkelsen

Redo att visa höstkollektionen digitalt i Köpenhamn nästa vecka. 

Som Habit tidigare berättat så har Day Birger et Mikkelsen en ny kreativ ledning sedan i mars i fjol då Christina Exsteen tillträdde posten som kreativ chef för modeföretaget.

Första kollektionen under hennes ledning lanseras till kommande höst och visas med en digital modevisning under Köpenhamns modeveckas paraply den 2 februari. 

 – När jag var ung, var Day ett av få märken som öppnade mina ögon för designvärlden och styrde mig mot en karriär inom mode. Det var kläder där du fick en genomarbetad design men som samtidigt erbjöd prisvärda plagg som var inom räckhåll. Jag har verkligen uppriktiga känslor för detta märke och dess framtid. För mig har Day tidigare varit ett av Danmarks mest tongivande varumärken och det förtjänar att återfå denna unika position, säger Christina Exsteen, i en kommentar.

Christina Exsteen har ett längre förflutet i dansk modebransch och har tidigare  bland annat arbetat som kreativ chef för By Marlene Birger. Nu ska hon tillsammans med teamet gjuta nytt liv i Day Birger et Mikkelsen.

 – Den kommande kollektionen är byggd på ett kurerat urval på hur den moderna kvinnans framtida garderob kan se ut, säger Christina Exsteen vidare.

 Kollektionen inkluderar basplagg i mjuk ull, trenchcoat och plagg i skin men även djärvare material och skärningar i kontrast med feminina, lätta silhuetter som enligt modemärket också hyllar vardagen och det enkla livet.

 Försäljningen på den svenska marknaden sköts av Linda Tamming och Frida Ericsson som arbetat för modeföretaget under en längre tid och de senaste två till tre åren. Frida Ericsson har under de senaste två åren varit en del av försäljningsteamet för 2NNDAY, men nu växlar modeföretaget upp genom att ha med Frida i teamet kring huvudlinjen Day. Linda Tamming har arbetat för Day under de senaste tre åren men har tidigare haft roller inom försäljning hos By Malene Birger och Twist & Tango. 

Duon är bosatt och har bas i Stockholm men då modeföretag saknar permanent showroom i Sverige väljer de att visa kollektionerna på olika platser varje säsong.

– Varje säsong visar vi på platser för att inspirera kunder så mycket som möjligt och visa vår kreativitet. Var plats väljs noga ut så att den bäst passar den kollektion som vi visar. Den här säsongen huserar vi på Strandvägen i Stockholm i vackra och inspirerande lokaler med en fantastisk utsikt, säger Peter Henriksen, vd och ägare, till Habit. 

 Day Birger et Mikkelsen grundades 1997 av Keld Mikkelsen och Malene Birger.

I slutet av 2019 förvärvades modeföretaget helt av tidigare minoritetsägaren och vd Peter Henriksen. Han har arbetat som vd för modeföretaget sedan 2014.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.143