23948sdkhjf

Snabbväxande outdoorföretag får ny delägare

Varumärket poppis hos nya delägarens e-handelsplattform Widforss.

Open Air Group, OAG, förvärvar minoritetspost i svenska outdoormärket Garphyttan, grundat 2019.

Koncernen uppger att ”investeringen är ett steg i OAG:s strategi att i bli Nordens ledande aktör inom utveckling och försäljning av produkter för jakt, hund och friluftsliv”.

Garphyttan ska dock även fortsättningsvis drivas av grundarna och entreprenörerna Ludvig Blomqvist, Martin Berling och Johan Skullman i ett separat bolag. Dock kan bolaget samtidigt dra nytta av kompetens och struktur som finns hos den nya delägaren.

Garphyttan är, enligt OAG, redan ett mycket populärt varumärke på koncernens e-handelsplattform Widforss.se.

– Vi har haft en fantastisk start för Garphyttan och har på kort tid fått tiotusentals kunders förtroende och nu får vi ytterligare validering när Open Air Group visar oss förtroende genom att investera och bli ägare i verksamheten. Widforss.se var snabba med att köpa in våra produkter efter lansering under slutet av 2019 och nu är deras ägare Open Air Group snabba med att backa upp oss ytterligare i vår fortsatta utveckling av Garphyttan. Genom tidigare samarbete och strategiska diskussioner i samband med denna process har vi fått ett väldigt gott intryck av Open Air Group och deras huvudägare Nalka Invest och tror att de är en perfekt partner för oss som snabbväxande e-handelsbolag med höga ambitioner, säger Ludvig Blomqvist, vd Garphyttan, i en kommentar.

I OAG ingår sedan tidigare varumärkena Chevalier, Tracker, Alaska 1795 och Burrel, samt Widforss.se och finska Retkitukku.fi.

– Vi är mycket imponerade av vad Garphyttan har lyckats bygga på extremt kort tid. De har verkligen träffat ett behov med kläder i gränslandet mellan uteliv, arbete och fritid. Dessutom håller den första kollektionen en otroligt bra nivå, vilket inte är förvånande med tanke på att grundartrion har lång erfarenhet av funktion på riktigt och har jobbat med många av de stora nordiska outdoor-varumärkena. Med vår investering i bolaget får vi nu möjlighet att lära känna entreprenörerna Johan, Martin och Ludvig ytterligare framöver. Vi är övertygade om att de kommer att föra med sig ovärderlig kompetens in i vår grupp, säger Camilo Sjödin, vd, Open Air Group.

Garphyttan grundades 2019 och designar och producerar plagg för utomhusliv, arbete och fritid, i ett segment grundarna själva benämner som ”outdoor workwear”.

Primär försäljningskanal är direkt till slutkonsument genom egen e-handel och försäljning sker i dag i hela Norden och siktet är inställt på vidare expansion i Europa.

Omsättningen under bolagets första verksamhetsår 2020 förväntas landa på cirka 20 miljoner kronor.

Medgrundaren Johan Skullman svarar för varumärkets produktutveckling och i ett intervju med Habit i samband med lanseringen av Garphyttan i fjol höst så sa han så här om det nystartade varumärket;

Garphyttan är ett outdoormärke men vi är ett inkluderande och brett märke och vill göra funktionella plagg för livet på landsbygden och i naturen; ett liv som innehåller så mycket mer än att gå på tur och vandra i berg och som också bottnar i det liv jag levt och lever med mycket utomhusaktivitet.

Johan Skullman har en lång bakgrund som yrkesofficer och materialutvecklare åt försvarets särskilda förband med fältmässig tillpassning av kläder, skyddsutsrustning och bäranordningar. Något som givit en god grund i arbetsfysiologi, funktionell design och konfektionsteknik.

Efter avslutad karriär i försvaret har han sedan 2010 arbetat bland annat som produktutvecklingsrådgivare och global ambassadör för varumärken som Fjällräven, Aclima, Hestra handsken och Morakniv.

Koncernen OAG förväntas omsätta  500 miljoner kronor under innevarande år.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.063