23948sdkhjf

Stenströms i ny kostym

Ett nytt lager och internationellt showroom, fördjupade kundrelationer och breddat sortiment. Stenströms satsar, både bokstavligt och bildligt, högt för 2021.

För fyra år sedan tog Stenströms ett strategiskt beslut. Ett större fokus skulle läggas på en ledigare look med casualskjortor, stickat och trikå, utöver de klassiska skjortor och blusar som säljs i 20 länder världen över. Ett beslut som visade sig vara rätt väg att gå och bäddar för ett hyfsat resultat 2020, trots pandemin.

– Vi har tappat cirka 20 procent i år, men det skulle ha varit mycket mer om vi fortfarande hade varit ett renodlat skjortmärke, säger Stenströms vd Fredrik Strandberg.

Redan när strategiarbetet påbörjades var trenden tydlig; allt fler jobbade hemma eller på kafé och coworking-kontor. Behovet av en traditionell businesslook minskade för varje år. Och med pandemin ändrades vårt behov av kläder nästan över en natt.

– Normalt köper konsumenten en ny skjorta eller blus när han eller hon ska göra något speciellt, kanske gå på fest, konferens eller en anställningsintervju. Allt sådant som har försvunnit i år. Idag är jag väldigt tacksam över att vi redan hade påbörjat en resa. Nu blev det så att allt hände på sex månader istället för flera år, men vi har inte förändrat synen på vårt varumärke eller vår affärsidé.

Fredrik Strandberg är övertygad om att konsumenten, efter pandemin, kommer att vilja klä upp sig till fest, men fortsätta att välja bekväma casualplagg för arbete och vardag. För Stenströms innebär inte begreppet casual att producera enkla plagg av medelmåttig kvalitet, snarare att tvättar och detaljer ytterligare förädlar redan exklusiva plagg.

Tyger och garner i skjortor och tröjor kommer som alltid från Europa, och tillverkningen sker i egen fabrik i Estland och stickerier i Polen och Litauen. Den europeiska produktionen, som tidigare har varit ett kvalitetsargument, har i år även visat sig vara en konkurrensfördel.
– Hela vår supply chain har klarat sig bra 2020. Många varumärken har tvingats annullera delar av sina höstkollektioner men vi har kunnat leverera 96 procent. Det är nog ganska unikt att inte drabbats av stora förseningar eller produktionsbortfall.

Som privatägt företag med stabil ekonomi har Stenströms också kunnat ställa upp lite extra för sina återförsäljare i dessa tuffa tider menar Fredrik Strandberg.

– Jag är väldigt stolt över att vi kan minimera butikernas risktagning genom att hålla stora lager och fullt sortimentet. Vi tror fortfarande på specialisten, både i leverantörsledet och hos återförsäljare. Och vi tror på butiken. En duktig handlare kommer alltid kunna göra bra affärer i en fysisk butik.

Strategin att hålla stora lager har gjort att företaget under en längre tid varit trångbodda. Under första halvåret 2021 invigs därför ett nybyggt lager som ökar kapaciteten med 50 procent. I anslutningen till lagret bygger Stenströms också en fastighet där ett nytt showroom tar plats på två våningar.

– Vi har mycket internationella butiker som kommer hit för inköp och det känns så rätt att vi kan lyfta inköpsupplevelsen för dem. Byggnaden har redan blivit ett landmärke för Helsingborg och från elfte våningen ser man ända bort till Öresundsbron.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062