23948sdkhjf

Lanseringsdags för märke backat av Lindex

I veckan öppnar e-handel för nya underklädes- och sportmärket Closely.

Habit har tidigare skrivit om nya underklädes- och sportmärket Closely, skapat av kreatörerna Tove Langseth och Filip Nilsson, och som Lindex är huvudägare i. 

Märkets produkter ska dock säljas via egna kanaler och e-handelsbutiken öppnar i Stockholm, Köpenhamn, Berlin, Amsterdam, Paris och London den 1 oktober.

Plaggen har delvis tagits fram i samarbete med ”testpiloter” på flera marknader och idén är att även fortsättningsvis skapa plaggen i samarbete med testteam av slutkonsumenter.

” Vi har bestämt oss för att bygga ett varumärke som känns meningsfullt och annorlunda. Det handlar om frihet. Både rörelsefrihet och frihet från gamla dammiga idéer om kvinnor, kroppar och underklädesdesign. Det är dags att släppa in lite frisk luft i den här världen”, skriver duon i ett pressmeddelande.

Produktionen av plaggen sker i Sri Lanka i en enligt företaget koncentrerad och transparent produktionskedja. Andelen  återvunnet material i kläderna beskrivs som hög; oftast mellan 40 till 80 procent.

En andel som man också har ambition att successivt höja.

Därtill räknas det exakta koldioxidavtrycket för varje enskilt plagg ut och redovisas under varje produkt på märkets sajt och företaget har även valt att  kompensera även för CO2-utsläpp.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Inköpsveckan igång i Stockholm – Helena Waker: ”En ny tid, nya insikter”
Omsättningen rasar för XXL
Lacoste med ny kreativ chef
Kelly Gale samarbetar med svensk tennisstjärna
Inköpen som trendar AW 2023
Modekedja lämnar två gallerior
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.114