23948sdkhjf

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke:”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekedjan med från start i underklädesmärke grundat av kreatörer från reklambyråvärlden.

Lindex investerar i damunderklädesmärke och blir partner och huvudägare från start i nystartade svenska Closely grundat av kreatörerna Tove Langseth och Filip Nilsson.

I ett mejl till Habit skriver modekedjan att Lindex med största sannolikhet kommer att presentera fler liknande initiativ i framtiden.

Läs också: Förbättrat helårsresultat för Lindex

Varumärket lanseras till hösten 2020 och ska i första hand säljas digitalt i märkets egna kanaler och inte via Lindex. 

Vårt partnerskap med Closely är ett spännande exempel på hur vi kan skapa nya affärsmöjligheter utifrån våra styrkor. Genom en analys av den globala underklädesmarknaden såg vi stor potential för Toves och Filips innovativa idé. Lindex har en unik kompetens inom underkläder och vi ser fram emot att vara med på Closelys resa med dessa två starka entreprenörer, säger Susanne Ehnbåge, vd för Lindex. 

Duon bakom det nystartade varumärket har ett långt förflutet från byråvärlden och Tove Langseth var fram till i fjol vd för reklambyrån Nord DDB och Filip Nilsson har under mer än 20 år varit kreativ chef på Forsman & Bodenfors.

– När vi för drygt ett år sedan, ihop med Lindex, gjorde en djupdykning i den globala underklädesmarknaden insåg vi vilken revolution den här branschen står inför när det gäller allt från retail till kvinnosyn och hållbarhet. Det var helt omöjligt att inte börja skissa på ett nytt alternativ, säger Filip Nilsson, medgrundare i en kommentar.

I ett pressmeddelande skriver bolaget att det handlar om ett underklädesmärke som även från start ska innefatta ” litet men kompromisslöst sportsortiment ”.

Mer om: Lindex
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Från telekomstrateg till väskdesigner

Med väskmärket Anton Alice vill hon ge affärsvärldens män och kvinnor en snyggare vardag.

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Minskat resultat för Björn Borg

Gant drar i gång auktion

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Tillbaka till H&M

Går från posten som affärsområdeschef för mode hos Åhléns.

Arkiv

Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

"Vi har ett turbulent år bakom oss och vi befinner oss nu i en situation som vi inte reder ut och tvingas därför ansöka om konkurs", uppger vd Johan Ullbro till Habit.

Blaou till salu

Duon bakom hyllade och prisbelönta barnmodemärket är aktuella med en sista säsong för märket de lanserade 2017.

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Wearcolour i konkurs

I december i fjol lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen efter drygt fyra månader. Intressenter till att köpa verksamheten finns.

Gillblads i konkurs

Plus

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

Så mycket ökade försäljningen för Lager 157 i fjol: ”Stolt över utvecklingen över tid”

Rave Review nominerat till LVMH-pris

Duon kan, som första svenska nominerade märke någonsin, kamma hem prestigefylld utmärkelse.

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Har öppnar Decathlon

VRG behöver mer tid – förlänger rekonstruktion

Footway lägger bud på Sportamore

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

De öppnar i Hede fashion outlet

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

PV med datum för 2021

H&M i blåsväder för kartläggning av personuppgifter

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

H&M: Fler än häften av kinesiska butiker stängda på grund av coronaviruset

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

Se alla Företagens egna nyheter

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.125