23948sdkhjf

Marknadsföra sig smart viktigt för att få nöjda kunder

Sex konkreta tips på hur du ska gå till väga för att skapa kundlojalitet.

Att hålla sina kunder tillfredsställda och glada är de två viktigaste faktorerna för att få kunder lojala till sitt varumärke. Människor föredrar ett märke som de känner sig nöjda med, där de vet att produkten eller tjänsten fungerar perfekt och kundtjänsten som erbjuds är exceptionell. Vikten av att göra sina kunder nöjda är alltså oundviklig, men för att uppnå detta från start måste du också marknadsföra dig smart.

Lättare sagt än gjort! Läs mer här. 

Lär känna och attrahera kunder innan de är dina 

Innan du har en stark kundkrets måste du skaffa den. Och detta gör du genom strategisk marknadsföring.

Du måste veta vilka dina ideala kunder är för att kunna ge dem vad de vill ha. Detta gör du genom att skapa så kallade kundprofiler, så att du lär känna de grundläggande demograferna, rädslor och önskningar i varje marknadssegment. På så sätt kan du lägga grunden för att effektivare rikta in dig på de personer som passar ditt varumärke.   

Marknadsför ditt företag smart 

När du har skapat ideala kundprofiler är det dags att nå ut till dem. Det finns en mängd olika strategier för företagsmarknadsföring och det kan kännas svårt att göra de exakt rätta valen. Ju längre du marknadsför dig, desto enklare inser du att det blir. 

Först och främst måste du komma fram till din produkts eller tjänsts unika säljfördel, alltså det skäl som gör att kunder ska köpa av dig och inte de konkurrenter som redan finns på marknaden.

Det är viktigt att du definierar vad du och ditt företag gör annorlunda, och det kan handla om ett nytt eller unikt erbjudande, eller fantastisk kundtjänst. 

Gör ditt företag välkänt 

När du byggt upp en kundkrets så märker du snart att företaget går bra, men att det liksom står ganska stilla. Du har nöjda kunder som återvänder, men kanske inte riktigt så många nya kunder som du önskade.  

Om du inte redan hänger på sociala medier så är det dags nu. Var och en av dagens sociala medieplattformar är unika och erbjuder olika sätt att engagera sig. Välj några av plattformarna du gillar, Facebook och Instagram rekommenderas på den svenska marknaden, och skapa ett företagskonto där.  

Digital marknadsföring inte det enda sättet... 

Förutom innehåll på sociala medier finns det mer klassiska sätt att nå ut till folk. De flesta människor tror att digital marknadsföring är det enda sättet att nå ut till kunder idag, men detta stämmer inte. Även om Internet tycks vara ett populärt sätt att nå ut till fler kunder, har traditionella marknadsföringskampanjer visat sig vara en grundläggande aspekt av många företagsstrategier för att göra företaget synligt. 

Traditionella kampanjer inkluderar marknadsföring genom till exempel broschyrer, tröjor, posters, tygväskor, kepsar etc, då många av dem som inte hänger på internet så mycket istället hör om företaget genom marknadsföringsmaterial. Men det behöver inte vara endast en specifik målgrupp det når. Det kan helt enkelt vara ett sätt för ett företag att göra sitt namn hört, till exempel genom att skapa uppmärksamhet med flyers eller andra fysiska reklamprodukter. 

Att marknadsföra sig offline innebär att ni som företag skapar ett mer autentiskt förhållande till era kunder, eftersom ni kan interagera med dem när ni delar ut era broschyrer eller visitkort. 

Använd dig av annonseringsplattformar 

Förutom att använda sig av Facebook eller Instagram för att nå ut till kunder som cirkulerar online, eller använda sig av tryckmaterial för att nå ut till den andra delen av publiken, så kan det vara smart att vända sig till traditionella annonseringsplattformar.  

Det är inte alla som har rätt förutsättningar eller tillräckligt med tid för att sätta sig in i de bästa marknadsföringsstrategierna. Om du har en tajt budget kan det också vara skrämmande att anställa någon för att göra jobbet åt dig. Då kan det vara en bra idé att ta en onlinekurs för att snabbt sätta dig in i de olika metoderna. 

Lyssna på dina kunder 

Det viktigaste för att kunna behålla nöjda kunder och ett lyckat företag är att du lyssnar till dina kunder och lär känna dem. När ditt företags trafik börjar öka, ser du snart vilken målgrupp det är som oftast använder sig av dina produkter eller tjänster. Om du inser att du når ut till människor som lättare förstår engelska eller andra språk, kan det vara en bra idé att översätta hemsidan för att locka ännu fler kunder. 

Gör det till en vana att be om feedback från dina kunder, och låt dem veta att du tar all kritik på allvar. Detta bevisar för dina kunder att du verkligen värderar deras input och åsikter och hjälper till att bygga kundlojalitet. Hitta värde i feedbacken du mottar, agera på det och erkänn dina svagheter för att utvecklas till det bättre. 

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078