23948sdkhjf

Sportamore mot nya marknader – men övertalighet väntas när integrationen med Footway fortskrider

Gemensam plattform för de två bolagen väntas ge kostnadsbesparingar om 100 miljoner efter genomförd integration men processen väntas ha dämpande effekt på tillväxten.

På onsdagen aviserade Footway Group att nyförvärvade dotterbolaget Sportamores, som köptes i april, tidigare vd Johan Ryding lämnar bolaget och efterträds av tillförordnade vd:n Henrik Martin. 
 

På torsdagen meddelade bolaget  att Footway och Sportamore nu bygger gemensam teknisk plattform för att främja  internationell expansion för Sportamore till ytterligare 19 marknader under det kommande halvåret. Enligt bolaget i huvudsak på de marknader där Footway verkar idag.

- Målet är att ytterligare förbättra kundupplevelsen genom fler varumärken, förbättrad logistikhantering och effektivare leveranser. I integrationen av våra båda organisationer lägger vi samtidigt mycket kraft på kultur och arbetsmetoder, där kontinuerligt lärande och effektiva team står i fokus, uppger Daniel Mühlbach, vd på Footway i en kommentar.

Huvudkontoret för de båda verksamheterna ska ligga i Kista i Stockholm, där Footway sedan tidigare har sitt huvudkontor.

Det betyder att "viss övertalighet förutses", enligt pressmeddelandet men samtidigt ska integrationen, som planeras vara genomfört före årsskiftet 2020/2021, ge kostnadsbesparingar om 100 miljoner. 

I ett mejl till Habit meddelar bolaget att "vi förutser en övertalighet i Alvik" där Sportamore tidigare hade sitt huvudkontor. Hur många som får lämna får de fackliga förhandlingarna utvisa och hur organisationen ska se ut framgent är ännu inte beslutat, meddelar bolaget.

 

Den gemensamma plattformen innefattar bakomliggande verksamheter såsom IT, lager och logistik samt kundsupport medan  varumärken samt domäner – Footway och Sportamore – bibehålls.

I ett pressmeddelande heter det att lagerhanteringen att "optimeras mellan Footways logistikanläggning i Helsingborg och Sportamores anläggning i Eskilstuna". 

- Sportamore har ett starkt varumärke på den nordiska marknaden, vilket tillsammans med de identifierade synergierna stödjer vår befintliga tillväxtstrategi. Det kommer nu bli spännande att ta Sportamore-konceptet vidare i en internationell expansion, säger Daniel Mühlbach, vd på Footway vidare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094