23948sdkhjf

Nackamässan attraherar internationella varumärken – danska modejätten storsatsar

Inför mässdagarna i modedistriktet i Nacka som öppnar på måndag meddelar arrangören ett starkt internationellt intresse. Inte minst från grannlandet Danmark. 

Under inköpsdagarna, som pågår 11 till 15 augusti, kommer liksom förra säsongen över 700 varumärken att visas. Dessa återfinns i drygt 140 showrooms och två stora mässhallar. 

Ny för säsongen är danska modegruppen Bestseller som kommer att visa kollektioner från Jack & Jones, Only & Sons, Vero Moda, Vila, Object och Only. 

Ett segment som växer, enligt arrangören Trade Partners Sweden, är premiumvarumärken på både dam- och herrsidan. En av flera nyheter är Teko Trading Agency som har flyttat in i Stockholm Showroom med varumärkena Moorer, Jacob Cohën och Bob Wolf.

Uppslutningen och intresset för inköpsdagarna i Nacka bevisar Sveriges attraktionskraft och exportpotential, skriver arrangören. Tullarna har varit en följetong sedan USA:s president Donald Trump tog över. Men det finns fler marknader än USA att fokusera på, understryker Helena Waker, vd för Trade Partners Sweden. 

– Det är självklart utmanande och heller inte helt klart vad som kommer att gälla för export till USA. Därför vill vi sätta fokus på andra marknader med frihandelsavtal där intresset för Sverige och svensk design, produkter och värderingar väger högt, kommenterar hon och nämner marknader inom EU, Japan, Sydkorea, Singapore och Kanada – länder med frihandelsavtal.

– Även pågående avtal med Australien, Indien, och Mercosur - Argentina Brasilien , Paraguay och Uruguay – som är nära slutgiltiga överenskommelser. Här satsar ju EU väldigt mycket på att i en snabb takt få klart dessa avtal och vi ser att det finns goda möjligheter för export.

Utöver inköp erbjuder modedistriktet en mängd seminarier, utställningar, lanseringar och inte minst branschmingel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.203