23948sdkhjf

Åhléns lagersatsar: "Ökad leveransförmåga bidrar till att fler varumärken kommer kunna anslutas"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Åhléns ska bli ledande digital marknadsplats och investerar i ett automatiserat robotlager som ska serva både varuhus och e-handel.

Habit har tidigare skrivit om Åhléns satsning på e-handel och på transformationen att bli en marknadsplats både fysisk och digitalt.

Ett led i omställningen är att varuhuskedjan nu investerar i ett toppmodernt automatiserat robotlager av skyttelteknik som byggs i Rosersberg utanför Stockholm och ska fungera som nytt centrallager.

Det nya lagret är på 37 500 kvadratmeter och byggs av fastighetsutvecklingsbolagen Bockasjö och Kilenkrysset.

Flytten till det nya lagret är planerad till andra kvartalet  2022 och ska enligt varuhuskedjan  "möjliggöra snabbare, smidigare och effektivare leveranser för både e-handel och varuhus".

– Åhléns e-handel växer snabbt och vi räknar med att den inom några år kommer att uppgå till en tredjedel av vår samlade försäljning. Det har därför blivit tydligt att vi kommer att behöva en lagerlösning som bättre möter förändrade konsumentbeteenden. Genom vårt nya automatiserade centrallager kommer vi flytta fram våra positioner rejält för vår leveransförmåga med ökad kapacitet och kortare leveranstider i hela logistikkedjan, för att stötta vår resa mot att bli en ledande digital marknadsplats, säger Gustaf Öhrn, vd på Åhléns i en kommentar.

Den nya automationslösningen, som förses av leverantören Knapp, ska ge  ökad flexibilitet genom att serva både e-handelskunder och varuhus i en väl integrerad lagerprocess.

– Efter en 60-årig lång epok med vårt nuvarande lager tar vi nu nästa steg och går in i en ny fas för framtiden med ett nytt automatiserat lager. Den ökade leveransförmågan bidrar till att fler varumärken kommer kunna anslutas till Åhléns och samtidigt ge bättre service till våra regionala varuhus för att förstärka vår fysiska närvaro, säger Gustaf Öhrn.

Berörda medarbetare har fått information om den kommande lagerflytten och kommer att erbjudas arbete i det nya lagret i den utsträckning som är möjlig. Dialog med facket pågår och en ny organisation ska arbetas fram och bemannas under 2021/2022.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Nyhetsbrev

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Arkiv

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Lanseringsdags för The Wiman

Gina Tricot stänger butikerna i Tyskland

Hon blir ny vd för Åhléns

Efterträder Gustaf Öhrn den 1 september.

Invigningsdags för Naturkompaniet

H&M: Brakförlust och stängning av 170 butiker

Nettominskning med 40 butiker när H&M stänger fler butiker än de öppnar.

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Kinnevik storsäljer i Zalando

Jobb & Karriär
Från Uniqlo till Marimekko

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.109