23948sdkhjf

The Shirt Factorys nya ägare:"Blir en udda fågel i koncernen"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nya ägarkoncernens vd om butikerna som blir kvar och om att växla upp digitalt. Skjortföretaget får också ny vd.

I början av april försattes Stockholmsbaserade The Shirt Factory med nio fysiska butiker och e-handel i konkurs.

Nu står det klart att modevarumärket förvärvas av madHat AB som är en e-handelskoncern där bland andra inkClub.com och dammsugarpåsar.nu  ingår.

Bolaget blir ett dotterbolag i koncernen och ska enligt moderkoncernens vd Martin Benckert heta Shirtfactory i någon form.

 

- The Shirt Factory blir lite av en udda fågel i koncernen men vi ser att vi med stor kompetens inom e-handel och med stora muskler inom lager, logistik och digital marknadsföring  kan hjälpa varumärket att leva vidare. Det är ett fint och starkt varumärke men som inte riktigt klarat omställningen till e-handeln och där känner vi att  vi kan bidra och stötta med kompetens. Det var ett välskött bolag men med stora kostnader i bland annat fysiska butiksytor och som inte klarade coronakrisen, säger Martin Benckert till Habit.

 

Teamet i modebolaget blir kvar och tidigare vd Susanne Ljung ska enligt Martin Benckert leda bolaget design- och kollektionsmässigt och ansvara för varumärket och butikerna medan Andreas Gustafsson kliver på som vd för nya dotterbolaget.

 

-Han har ingen direkt bakgrund i modebranschen men han har arbetat operativt i flera roller hos oss tidigare. Då stora delar av de tidiga teamet är kvar så är kompetensen att driva ett modemärke intakt i bolaget. Susanne Ljung har arbetat i nära 20 år med varumärket och dessutom tidigare tillsammans med grundaren Linnéa Braun.

Martin Benckert säger till Habit att man nu inlett förhandlingar med fastighetsägarna om butikslokalerna.

- I den mån vi ska driva fysiska butiker så blir det i några av de lägen vi har i dag. Jag siar att vi kommer att ha omkring fem butiker och ytorna på NK i Stockholm och Göteborg blir kvar. Det är dock inte helt uteslutet att vi kommer att öppna någon ny butik i framtiden men fokus blir att stötta företaget att växa digitalt. Även om The Shirt Factory är stora både inom herr- och damskjortor så ser vi att inte minst inom herrskjortor finns ett återköpsbeteende som vi känner igen och kan från våra andra verksamheter.

Martin Benckert säger till Habit att koncernen skickar 5 000 försändelser per dag och menar att de kan e-handel väldigt bra. The Shirt Factory har redan en stor bas av nöjda, lojala och återkommande kunder enligt Martin Benckert något han tycker matchar ypperligt i koncernens affärsmodell. Dock menar han att det handlar om olika marknadsföringsstrategier  men ser att de kan dra stora synergieefkter med de andra bolagen.

 

Modebranschen och inte minst retail har under en lång tid varit väldigt pressad. Hur känns det att gå in i en så svajig bransch?

- Nyckeln är god kostnadskontroll, då klarar man att parera om någon kollektion inte skulle falla väl ut. Det är också skillnad att köpa ett konkursbo och ett tomt bolag än om vi skulle investerat i rörelsen innan konkursen. Nu kan vi göra omstart på riktigt och fortsätta bygga varumärket med helt nya förutsättningar och med mer digital försäljning i fokus, säger Martin Benckert.

Någon köpesumma för The Shirt Factory vill inte Martin Benckert uppge.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Hyllad designer för Ellos

Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Modedesigner relanserar webbutik

Butiksnytt
Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Plus

Sveriges nästa modehopp

En mix av couture och ready to wear. Det är ingredienserna till den nya designerstjärnan Amanda Borgfors Mészáros varumärke som lanseras i höst.

Nyhetsbrev

Snabbare Ellos

Arkiv

Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Butiksnytt
Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Stort omsättningstapp för Wesc

Så kan Fanny drivas vidare

Masai i nya händer

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

Tar över Skoaugust i Uppsala efter konkurs

Venue Retail Group: Ansökt om förlängning av rekonstruktion

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Jeansbolagets Göteborgsbutik i konkurs

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Branschprofilen Jan Björnum har avlidit

Ökad förlust för Lexington

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Så mycket minskade försäljningen i fysisk modehandel i april

Butiksnytt
Totême öppnar på NK

Boozt stänger och öppnar

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Wasséns i konkurs

Fristads säger upp

The Shirt Factory i nya händer

Zalando lanserar partnerprogram för svenska butiker

Fjärde etableringen för Lager 157 i vår

Så sålde Odd Molly – förlusten minskar

DEBATT: Texilimportörernas öppna brev till Stefan Löfven

Jobb & Karriär
Går till Bambuser

Se alla Företagens egna nyheter

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.125