23948sdkhjf

The Shirt Factorys nya ägare:"Blir en udda fågel i koncernen"

Nya ägarkoncernens vd om butikerna som blir kvar och om att växla upp digitalt. Skjortföretaget får också ny vd.

I början av april försattes Stockholmsbaserade The Shirt Factory med nio fysiska butiker och e-handel i konkurs.

Nu står det klart att modevarumärket förvärvas av madHat AB som är en e-handelskoncern där bland andra inkClub.com och dammsugarpåsar.nu  ingår.

Bolaget blir ett dotterbolag i koncernen och ska enligt moderkoncernens vd Martin Benckert heta Shirtfactory i någon form.

 

- The Shirt Factory blir lite av en udda fågel i koncernen men vi ser att vi med stor kompetens inom e-handel och med stora muskler inom lager, logistik och digital marknadsföring  kan hjälpa varumärket att leva vidare. Det är ett fint och starkt varumärke men som inte riktigt klarat omställningen till e-handeln och där känner vi att  vi kan bidra och stötta med kompetens. Det var ett välskött bolag men med stora kostnader i bland annat fysiska butiksytor och som inte klarade coronakrisen, säger Martin Benckert till Habit.

 

Teamet i modebolaget blir kvar och tidigare vd Susanne Ljung ska enligt Martin Benckert leda bolaget design- och kollektionsmässigt och ansvara för varumärket och butikerna medan Andreas Gustafsson kliver på som vd för nya dotterbolaget.

 

-Han har ingen direkt bakgrund i modebranschen men han har arbetat operativt i flera roller hos oss tidigare. Då stora delar av de tidiga teamet är kvar så är kompetensen att driva ett modemärke intakt i bolaget. Susanne Ljung har arbetat i nära 20 år med varumärket och dessutom tidigare tillsammans med grundaren Linnéa Braun.

Martin Benckert säger till Habit att man nu inlett förhandlingar med fastighetsägarna om butikslokalerna.

- I den mån vi ska driva fysiska butiker så blir det i några av de lägen vi har i dag. Jag siar att vi kommer att ha omkring fem butiker och ytorna på NK i Stockholm och Göteborg blir kvar. Det är dock inte helt uteslutet att vi kommer att öppna någon ny butik i framtiden men fokus blir att stötta företaget att växa digitalt. Även om The Shirt Factory är stora både inom herr- och damskjortor så ser vi att inte minst inom herrskjortor finns ett återköpsbeteende som vi känner igen och kan från våra andra verksamheter.

Martin Benckert säger till Habit att koncernen skickar 5 000 försändelser per dag och menar att de kan e-handel väldigt bra. The Shirt Factory har redan en stor bas av nöjda, lojala och återkommande kunder enligt Martin Benckert något han tycker matchar ypperligt i koncernens affärsmodell. Dock menar han att det handlar om olika marknadsföringsstrategier  men ser att de kan dra stora synergieefkter med de andra bolagen.

 

Modebranschen och inte minst retail har under en lång tid varit väldigt pressad. Hur känns det att gå in i en så svajig bransch?

- Nyckeln är god kostnadskontroll, då klarar man att parera om någon kollektion inte skulle falla väl ut. Det är också skillnad att köpa ett konkursbo och ett tomt bolag än om vi skulle investerat i rörelsen innan konkursen. Nu kan vi göra omstart på riktigt och fortsätta bygga varumärket med helt nya förutsättningar och med mer digital försäljning i fokus, säger Martin Benckert.

Någon köpesumma för The Shirt Factory vill inte Martin Benckert uppge.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095