Så slår coronakrisen mot H&M – mer än halverad försäljning
Sedan i mitten av mars har 80 procent av modekoncernens butiker varit stängda och även om koncernen sedan månadsskiftet april och maj successivt återöppnat butiker på ett flertal marknader så är i dagsläget 3 050, det vill säga 60 procent av koncernens 5 061 butiker, alltjämt tillfälligt stängda.
Det uppger koncernen i en finansiell uppdatering med anledning av coronapandemin.
Därtill skriver H&M gruppen att butikshandeln inledningsvis är återhållsam på de marknader där butikerna är öppna.
Modekoncernen totala försäljning under perioden 1 mars till 6 maj i år minskade med 57 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period 2019.
Onlineförsäljningen, som är öppen på 46 av företagets 51 onlinemarknader ökade med 32 procent under samma period.
Inte oväntat har försäljningen backat i länder som drabbats hårdast av coronapandemin och där butikerna hållits stängda.
Försäljning har minskat mest i Italien, Spanien, USA, Frankrike och Storbritannien. Men även i Sverige där butikerna inte haft stängt har försäljningen minskat med 31 procent. I Kina har försäljningen minskat med 32 procent under perioden.
I Italien har försäljningen under perioden minskat med 80 procent, i Spanien med 76 procent och i USA och Frankrike med strax över 70 procent.
Vidare skriver bolaget att den negativa försäljningsutvecklingen pareras med snabba och kraftfulla åtgärder avseende varuinköp, investeringar, hyror, bemanning och finansiering.
Varulagret per den 30 april uppgick till drygt 41 miljarder kronor (40).
Kostnaderna för prisnedsättningarna bedöms minska i absoluta tal under andra kvartalet jämfört med andra kvartalet 2019 men eftersom försäljningen blir väsentligt lägre bedöms prisnedsättningarna få en negativ effekt på bruttomarginalen om 2 till 4 procentenheter.
Utifrån nuvarande information kvarstår bedömningen att rörelsekostnaderna exklusive avskrivningar kommer att minska med cirka 20-25 procent i andra kvartalet jämfört med motsvarande kvartal 2019.
Koncernen har tidigare kommunicerat att årets andra kvartal kommer att bli ett förlustkvartal då det kraftiga försäljningsbortfallet inte kommer att kunna kompenseras av de åtgärder som genomförs.
H&M-gruppens skriver att likviditeten är god. Summan av likvida medel och outnyttjade kreditlöften var per den 30 april 23,8 miljarder kronor.
Försäljningsutveckling på några av H&M gruppens marknader 1 mars till 6 maj, i procent
Tyskland | -46 | Kina | -32 | Japan | -58 | ||
USA | -71 | Italien | -80 | Norge | -36 | ||
Storbritannien | -60 | Spanien | -76 | Danmark | -51 | ||
Frankrike | -71 | Ryssland | -47 | Finland | -49 | ||
Sverige | -31 | Polen | -59 | Sydkorea | -11 |