23948sdkhjf

Vill se kraftfulla åtgärder för att rädda hela modebranschen

”Agenter, distributörer, leverantörer och varumärken får bära stora kostnader", skriver Trade Partners Sweden i ett upprop.

När konsumtionsmönster förändras i coronapademins spår slårt det hårt mot hela den samlade modebranschen och inte bara i butiksleden. 

Nu vill Trade Partners Sweden se åtgärder för att rädda alla led av modebranschen och var rätt rustade när handeln och konsumtionen kommer igång efter coronapademin.

”Våra agenter, distributörer, leverantörer och varumärken som arbetar med export och import befinner sig just nu i en omöjlig situation”, skriver Trade Partners Sweden, som bland annat ligger bakom Stockholm Fashion District och modemässorna i Nacka Strand, i ett upprop på torsdagen.

Aktörerna drabbas i mycket hög grad av likviditetsbrist, menar medlemsföretagen, då butiker bland annat annulerar ordrar och producerade varor som är betalda men som inte kan levereras blir kvar på lager.

Likviditetsbristen blir ett faktum när ordrar som är provisionsgrundande annulleras eller pausas.

På sikt kan det också bli, enligt uppropet, svårt att få igång handeln på andra sidan pandemin; inte minst om organisationens medlemsföretag som ofta är mindre och mellanstora bolag, enmansbolag eller familjeföretag går  omkull då de är sist i näringskedjan att få betalt och under tuffa perioder missar provision för redan utfört arbete. 

”Agenter, distributörer, leverantörer och varumärken får bära stora kostnader, både för fabrikernas och huvudmännens minskade intäkter, och för kundernas sviktande betalningsförmåga”, skriver Trade Partners Sweden i uppropet.

Enligt uppgift får organisationen  dagligen rapporter om huvudmän som håller provisionerna inne på grund av att kunderna inte betalar och att de själva behöver behålla pengarna för sin egen likviditet.

Här är åtgärderna som Trade Partners Sweden menar skulle hjälpa branschen;


• Andra länder, inom och utanför EU, måste prioritera relationen med företag i andra länder. Det inkluderar lagändringar som innebär att avtal kan brytas, exempelvis med hänvisning till force majeure. Uppmana andra länder att istället hitta lösningar genom förhandlingar där båda partner gynnas.

• Slopa arbetsgivaravgiften.

• Kräv att fastighetsbolagen tar sin del av ansvaret.

• Erbjud hyresreduceringar även till showroom och försäljningskontor för agenter, distributörer, leverantörer och varumärken.

• Erbjud hyresreduceringar till butiker. Genom att stötta agenter, distributörer, leverantörer och varumärkens kunder så stöttas även detta led.

• Att skjuta kostnader framför sig gör att återhämtningen blir tuff även när handeln kommer igång. Lån och uppskjutning av moms är därmed inte ett alternativ för många som inte kan garantera senare betalning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094