23948sdkhjf

Positivt för H&M före corona

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Under första kvartalet, december till februari ökade H&M-gruppens nettoomsättning med 8 procent till 54 948 miljoner kronor (51 015).

Läs också: Fortfarande nästan 4 000 H&M-butiker stängda

I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 5 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Exkluderat för de marknader som i kvartalet påverkades mest av situationen kopplad till coronaviruset covid-19, ökade H&M-gruppens försäljning under kvartalet med 7 procent i lokala valutor, skriver bolaget i sin rapport. 

Bolaget redovisar ett rörelseresultat på 2 690 miljoner kronor i det första kvartalet. 

Onlineförsäljningen ökade med 48 procent i svenska kronor och 44 procent i lokala valutor under kvartalet.

Varulagrets sammansättning och nivå fortsatte att förbättras även under första kvartalet, heter det. Varulager uppgick vid utgången av det första kvartalet  till 37,2 miljarder kronor, en minskning med 7 procent jämfört med motsvarande period året innan och en minskning med 12 procent justerat för valuta. Varulagret per den 31 mars uppgick till 40,1 miljarder kronor (40,6), enligt rapporten. 

Läs också: Ikea-bolag fortsätter öka i H&M

"Som en följd av det plötsliga efterfrågebortfallet kopplat till coronasituationen kommer varulagret tillfälligt att öka. Tack vare kraftiga åtgärder och snabba revideringar av varuinköpen bedöms dock varulagernivån återigen normaliseras i takt med att efterfrågan återkommer. De senare årens framgångsrika förändringsarbete inom H&M-gruppen ger goda förutsättningar för att både parera den pågående situationen och fortsätta det positiva momentum som bolaget befann sig i fram till coronavirusets utbrott", skriver bolaget i rapporten.

I rapporten skriver bolaget att "under kvartalets andra hälft dämpades koncernens försäljning av coronavirusets snabba utbrott, framför allt i Kina där försäljningen minskade med 84 procent under februari. Frånräknat Kina, Hongkong, Singapore, Macau, Japan och Taiwan ökade försäljningen med 7 procent i lokala valutor".

Från den 1 december 2019 till 23 januari 2020 ökade kvartalets försäljning i Kina med 27 procent i lokal valuta men minskade med 24 procent i kvartalet som helhet.

Mer om: H&M
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu
Plus

Den gröna vågen och modebranschen

I Storbritannien har Extinction Rebellion’s Fashion Action, XRFA, på kort tid vuxit till en världsomspännande rörelse som sätter press på modeindustrin. Är den ett hot eller står den svenska modebranschen och aktivisterna närmare varandra än vi tror?

Hos dem ökar e-handeln mest

Jobb & Karriär
Han rekryteras till ny roll i Boozt

Footways omsättning backar

Datum klara för inköpsdagarna i Nacka

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Nyhetsbrev

Knowledge Cotton Apparel lanserar damkollektion

Arkiv

Nya augustidatum för Köpenhamns modevecka

På torsdagen kom beskedet att Copenhagen Fashion Week och mässorna Ciff och Revolver ska äga rum som planerat i augusti men flyttas en knapp vecka.

Jobb & Karriär
Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Butiksnytt
Här öppnar Glitter

Rains vill byta läge i Stockholm

Den danska modeverksamhetens butik är tillfälligt stängd.

Hon ska hjälpa Odd Molly med livesänd shopping

Footway vill köpa Caliroots

Förvärvade nyligen Sportamore och vill skapa en ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar butik i Norge

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Stylein växer digitalt

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Butiksnytt
Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet i Stockholmsvaruhuset.

Maska för alla

Revolver lanserar digitalt showroom

I väntan på att presentera nya datum och hur kommande säsong i Köpenhamn ska arrangeras lanserar modemässan nytt samarbete med Traede.

Sellpy växer och nyanställer

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

Dansk modekoncern stänger butiker

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Hyllad designer för Ellos

Snabbare Ellos

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Stort omsättningstapp för Wesc

Masai i nya händer

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt stänger och öppnar

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Se alla Företagens egna nyheter

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Sänd till en kollega

0.125