23948sdkhjf

Lexington Company: ”Tuffa tider föder också kreativitet”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Habit har pratat med vd Kristina Lindhe om utmaningarna under coronapandemin.

Lexington Company har gjort ny teknisk lösning tillgänglig för att inspirera kunderna i e-handeln.

Läs också: Föreslås till Lexington Companys styrelse

Från och med i slutet av förra veckan erjuder mode- och inredningsföretaget sina kunder att ta del av sortimentet via 3D-butik online.

3D-tjänsten gör det möjligt för kunden att virtuellt kliva in i butiken, där produkterna är taggade med pris och länk till webbshopen för att kunna underlätta kundens shopping och öka upplevelsen.

Till Habit uppger vd Kristina Lindhe att mode- och inredningsföretaget använt tekniken tidigare när det gäller showroom och försäljning och att man nu snabbt gjort den tillgänglig även till slutkunder.

Tekniken är också en viktig del i företagets stora satsningar på att också växa digitalt och knyta ihop fysisk – och digital miljö på ett inspirerande vis. Ett arbete som pågått under en längre tid.

– Vi vill kunna inspirera våra kunder också när de inte har möjlighet att komma till våra fysiska butiker och på det här viset tar vi vår näthandel till nästa nivå. Tuffa tider föder också en hel del kreativitet och vi måste anpassa oss så gott det går och hålla näsan över vattenytan under den här krisen. Det finns naturligtvis en oro och vi har anpassat våra verksamhet så mycket vi har haft möjlighet att göra, säger Kristina Lindhe till Habit.

Likt för de flesta modeföretag har försäljningen påverkats negativt från mitten av mars och Lexington Company har anpassat butikernas öppettider till den nya situationen. Därtill har ett antal anställda korttidspermitterats till  följd av den minskande kundtillströmningen i butikerna med anledning av coronaviruset.

– Då vi har verksamhet i Kina så har vi också levt med utvecklingen av corona under en längre tid och till viss del känt oss förbereda. Jag oroar mig inte så mycket över varuförsörjningen nu men på sikt får vi se hur utvecklingen blir då vi också har produktion i Europa och när vissa länder helt stängt ned så är det klart att det på sikt påverkar oss, säger Kristina Lindhe till Habit.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Hyllad designer för Ellos

Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Modedesigner relanserar webbutik

Butiksnytt
Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Plus

Sveriges nästa modehopp

En mix av couture och ready to wear. Det är ingredienserna till den nya designerstjärnan Amanda Borgfors Mészáros varumärke som lanseras i höst.

Nyhetsbrev

Snabbare Ellos

Arkiv

Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Butiksnytt
Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Stort omsättningstapp för Wesc

Så kan Fanny drivas vidare

Masai i nya händer

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

Tar över Skoaugust i Uppsala efter konkurs

Venue Retail Group: Ansökt om förlängning av rekonstruktion

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Jeansbolagets Göteborgsbutik i konkurs

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Branschprofilen Jan Björnum har avlidit

Ökad förlust för Lexington

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Så mycket minskade försäljningen i fysisk modehandel i april

Butiksnytt
Totême öppnar på NK

Boozt stänger och öppnar

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Wasséns i konkurs

Fristads säger upp

The Shirt Factory i nya händer

Zalando lanserar partnerprogram för svenska butiker

Fjärde etableringen för Lager 157 i vår

Så sålde Odd Molly – förlusten minskar

DEBATT: Texilimportörernas öppna brev till Stefan Löfven

Jobb & Karriär
Går till Bambuser

Se alla Företagens egna nyheter

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.143