23948sdkhjf

Fortsatt trögt för Wesc – fokus på e-handel och återetablering i Europa

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I förra veckan berättade Habit att bolaget anställt Christopher Tolf som i egenskap av säljchef ska återetablera varumärket i Europa och ha fokus på Sverige, Tyskland, Italien, Frankrike och Storbritannien.

Läs också: Han lämnar Wrangler för Wesc

Under fjärde kvartalet, oktober till december, uppgick modebolagets nettoomsättningen till 7,2 miljoner kronor (8,6). Bruttomarginalen uppgick till 16,7 procent. Rörelseresultatet uppgick till -10,6 miljoner kronor (-8,8).Resultat efter skatt uppgick till -16,8 miljoner kronor (-9,8), motsvarande 0,00 SEK (-0,02) per aktie.

Under fjärde kvartalet påbörjade modebolaget avvecklingen av butikerna i Stockholm och New York och bolaget räknar med att den totala årliga kostnadsbesparingen till 7 miljoner kronor och samtliga avvecklingskostnader är tagna 2019.

Modebolagets fokus ligger nu istället på att satsa på global e-handel, återetablering i Europa samt fortsatt utveckling av grossistverksamheten i Nordamerika. Därtill ska möjligheterna undersökas för att hitta nya licenspartners för varumärket inom nya produktkategorier.

Bolaget genomförde under hösten 2019 en företrädesemission av units bestående av aktier och vederlagsfria teckningsoptioner och nyttjandeperioden för dessa är 9 till23 mars 2020. Om samtliga teckningsoptioner nyttjas kommer bolaget att tillföras cirka 22,5 miljoner kronor före emissionskostnader.

Mer om: Wesc
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Här är konkurserna och rekonstruktionerna som drabbar NK

Stor yta på Stockholm och Göteborg berörs.

Helena Helmersson om H&M:s förändrade framtid

”Vi tittar på vad som får kunden att komma tillbaka och handla i butikerna igen."

Sportkedjan permitterar upp till 30 procent av totala personalstyrkan

Puma tar ett rejält miljösprång

Globala sportmärket Puma samarbetar med First Mile. Två miljoner PET-flaskor har blivit en helt ny sportkollektion för idrottare över hela världen.

De föreslås till Björn Borg

Jobb & Karriär
Från Elevenate till Addnature

Nyhetsbrev

Ändrade planer för Ciff Youth

Ciffs planer på att arrangera barnmodedelen som fristående mässa skjuts på framtiden.

Arkiv

Så parerar H&M coronakrisen

Försäljningen rasade och nära halverades i mars. Samtliga delar av verksamheten berörs av permitteringar och eventuella uppsägningar.

SFD mot målet att inköpsveckan ska äga rum som planerat

Datum för Fashion Week Trade ligger fast.

Positivt för H&M före corona

Intersport permitterar och säger upp

Pitti Uomo med nya datum

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

Anrik herrekipering i konkurs

Na-kd ökar 80 procent

Jobb & Karriär
Duo till Revolutionrace

H&M har inlett dialog om permitteringar

Plus

Sju sjudande trender kompletterar orderblocken

Ökad Inköpsprecision har aldrig varit viktigare. Praktfull nyromantik är höstens starkaste budskap.

Explosion av nya medlemmar till Handels

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Kemikalieskatt på mode kan bli verklighet

Utredning klar och ett betänkande om hur kemikalieskatt på kläder och skor i så fall skulle utformas har lämnats över till regeringen.

Valerie flyttar "hem" till kunderna

Valerie Aflalo kör liveshopping via egna kanaler.

Lexington Company: ”Tuffa tider föder också kreativitet”

Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

XXL tar in kapital

Moda byter månad

Zalando vinstvarnar

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Gap fortsätter hålla butiker stängda

Eton startar välgörenhetsinitiativ

Gant avslutar samarbete med kinesisk distributör

H&M vill se hyreslättnader

Så påverkar coronapandemin Odd Molly

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Se alla Företagens egna nyheter

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Sänd till en kollega

0.14