23948sdkhjf

Fortsatt trögt för Wesc – fokus på e-handel och återetablering i Europa

I förra veckan berättade Habit att bolaget anställt Christopher Tolf som i egenskap av säljchef ska återetablera varumärket i Europa och ha fokus på Sverige, Tyskland, Italien, Frankrike och Storbritannien.

Läs också: Han lämnar Wrangler för Wesc

Under fjärde kvartalet, oktober till december, uppgick modebolagets nettoomsättningen till 7,2 miljoner kronor (8,6). Bruttomarginalen uppgick till 16,7 procent. Rörelseresultatet uppgick till -10,6 miljoner kronor (-8,8).Resultat efter skatt uppgick till -16,8 miljoner kronor (-9,8), motsvarande 0,00 SEK (-0,02) per aktie.

Under fjärde kvartalet påbörjade modebolaget avvecklingen av butikerna i Stockholm och New York och bolaget räknar med att den totala årliga kostnadsbesparingen till 7 miljoner kronor och samtliga avvecklingskostnader är tagna 2019.

Modebolagets fokus ligger nu istället på att satsa på global e-handel, återetablering i Europa samt fortsatt utveckling av grossistverksamheten i Nordamerika. Därtill ska möjligheterna undersökas för att hitta nya licenspartners för varumärket inom nya produktkategorier.

Bolaget genomförde under hösten 2019 en företrädesemission av units bestående av aktier och vederlagsfria teckningsoptioner och nyttjandeperioden för dessa är 9 till23 mars 2020. Om samtliga teckningsoptioner nyttjas kommer bolaget att tillföras cirka 22,5 miljoner kronor före emissionskostnader.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.25