23948sdkhjf

Retaildagen: Kinaexpert om banbrytande koncept

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Michael Norris en av många experter som ska tala på Retaildagen om människan och tekniken inom framtidens detaljhandel.

En av talarna på vårens upplaga av Retaildagen är den internationellt uppskattade föreläsaren Michael Norris från Agency China. Resarch- och strategiexperten ska tala under rubriken ”What can Nordic retailers take away from China's New Retail”.

Läs också: Så kan en kedja öka med tiotals miljoner kronor

– Min presentation handlar om Kinas nya detaljhandel. ”New Retail” är ett koncept som är banbrytande i Kina men som essentiellt handlar om att använda både hög- och lågteknologiska metoder för att öka intäkterna och minska kostnaderna per kvadratmeter i en butik. Det handlar om att göra butiker eller nätverk så effektiva som möjligt med hjälp av digitaliseringen, säger Michael Norris.

Begreppet New Retail är sprunget ur Alibabagrundaren Jack Mas idé om att använda ett ekosystem av ny teknik, handelsplattformar, fysiska butiker, molnlösningar, logistik och underhållning och medier för en sömlös handel som kan beskrivas som omnikanal extra allt. 

Michael Norris menar att svenska och skandinaviska handlare bör fundera på hur det egna butiksformaten bäst kan nyttjas. I Kina sker mellan 25 och 30 procent av försäljningen av fast fashion online och stora klädbutiker och kedjor har drabbats hårt, menar han.

Därför konverteras underutnyttjade butiksytor och används av bland annat influerare och till olika sociala medier som vloggar. Det är bara ett exempel på hur e-handeln påverkat den fysiska handeln.

Läs också: Retaildagen: ”Släpp kreativiteten lös”

– Men jag tycker att det är bra exempel på en särskild lyhördhet och ett out-of-the-box-tänkande som också kan vara lärorika för skandinaviska detaljister.

Norris menar att skandinaviska och europeiska detaljhandlare i allmänhet måste bli bättre på att använda och förstå vikten av kommersiella inlägg i sociala medier.

– I Kina är sociala medier och e-handel tätt sammanlänkade, så jag har sett den kommersiella effekten av köpbara sociala medier-inlägg från start, säger Michael Norris och tillägger att i takt med att exempelvis Instagrams e-handelsintegrationer blir allt smidigare, med ett klick för att lägga till varan i kundvagnen och ett annat för att betala, så kommer det att bli en riktig game changer för detaljhandeln.

Samtidigt är det viktigt att hålla fast vid kreativiteten och inte förlora kundmötet och Michael Norris menar att det inte är bara guld och gröna skogar med nya affärsmodeller.

Läs också: Branschprofil moderator för Retaildagen

–  New Retail är inte perfekt. Men det som är värdefullt är att detaljhandelns aktörer uppmuntras att tänka på nya sätt och påskynda införandet av ny teknik. Men det handlar mycket om att maximera intäkterna och minimera kostnaderna. Detta sker ibland på bekostnad av kundupplevelsen. Modellen ger skandinaviska detaljhandlare stora möjligheter att få till den optimala balansen mellan nytänkande, design, kundupplevelse och digitalisering. 

RETAILDAGEN

När: 26 maj.

Var: Vasateatern, Stockholm.

Moderatorer: Vanessa Leporati och Johan Kaij.

Bland talarna: Michael Norris, Agency China, Theresia Philip Månsson, Clas Ohlson, Carl-Johan Stålhammar, Coop, Magnus Wåhlander, Stadium, Karel Dörner, McKinsey, Eva Lundström, Scandic Hotels, Anna Dhyre, Coreworkers samt Åsa Parsmo och Sofia Valentin, Customer Experience First.

Information och anmälan: retaildagen.se

Arrangörer: Dagens Handel, Fri Köpenskap, Habit, Transport & Logistik Idag.

Mer om: Retaildagen
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mini Rodini till Zalando

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Butiksnytt
Isabel Marant har öppnat på NK

Källor: Amazonetablering i Sverige höst

Uppgifterna om e-handelsjättens ankomst uppges vara bekräftade.

Lindex tillbaka till normala nivåer efter kraftig försäljningsminskning

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Nyhetsbrev

Odd Molly-ägda Used By slås ihop med Yaytrade

Transaktionen värderar Odd Mollys second hand-bolag till 27 miljoner kronor.

Arkiv

Zalando knyter till sig Arket

Footway köper upp Solestory

Filippa K satsar på svenskt specialläder

Filippa K har skapat en ny spårbar leveranskedja för svenskt specialläder. Tre exklusiva plagg släpps i höst/vinter-kollektionen.

Han blir ny finansdirektör hos Postnord

Odd Molly uppför ny logistikbyggnad

En ny 2 500 kvadratmeter byggnad beräknas vara färdigställd våren 2021.

Kläd- och skohandeln fortsätter att sjunka

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Tumba centrum tappar H&M

Scorett stänger butik efter hyrestvist

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.109