23948sdkhjf

Retaildagen: Kinaexpert om banbrytande koncept

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Michael Norris en av många experter som ska tala på Retaildagen om människan och tekniken inom framtidens detaljhandel.

En av talarna på vårens upplaga av Retaildagen är den internationellt uppskattade föreläsaren Michael Norris från Agency China. Resarch- och strategiexperten ska tala under rubriken ”What can Nordic retailers take away from China's New Retail”.

Läs också: Så kan en kedja öka med tiotals miljoner kronor

– Min presentation handlar om Kinas nya detaljhandel. ”New Retail” är ett koncept som är banbrytande i Kina men som essentiellt handlar om att använda både hög- och lågteknologiska metoder för att öka intäkterna och minska kostnaderna per kvadratmeter i en butik. Det handlar om att göra butiker eller nätverk så effektiva som möjligt med hjälp av digitaliseringen, säger Michael Norris.

Begreppet New Retail är sprunget ur Alibabagrundaren Jack Mas idé om att använda ett ekosystem av ny teknik, handelsplattformar, fysiska butiker, molnlösningar, logistik och underhållning och medier för en sömlös handel som kan beskrivas som omnikanal extra allt. 

Michael Norris menar att svenska och skandinaviska handlare bör fundera på hur det egna butiksformaten bäst kan nyttjas. I Kina sker mellan 25 och 30 procent av försäljningen av fast fashion online och stora klädbutiker och kedjor har drabbats hårt, menar han.

Därför konverteras underutnyttjade butiksytor och används av bland annat influerare och till olika sociala medier som vloggar. Det är bara ett exempel på hur e-handeln påverkat den fysiska handeln.

Läs också: Retaildagen: ”Släpp kreativiteten lös”

– Men jag tycker att det är bra exempel på en särskild lyhördhet och ett out-of-the-box-tänkande som också kan vara lärorika för skandinaviska detaljister.

Norris menar att skandinaviska och europeiska detaljhandlare i allmänhet måste bli bättre på att använda och förstå vikten av kommersiella inlägg i sociala medier.

– I Kina är sociala medier och e-handel tätt sammanlänkade, så jag har sett den kommersiella effekten av köpbara sociala medier-inlägg från start, säger Michael Norris och tillägger att i takt med att exempelvis Instagrams e-handelsintegrationer blir allt smidigare, med ett klick för att lägga till varan i kundvagnen och ett annat för att betala, så kommer det att bli en riktig game changer för detaljhandeln.

Samtidigt är det viktigt att hålla fast vid kreativiteten och inte förlora kundmötet och Michael Norris menar att det inte är bara guld och gröna skogar med nya affärsmodeller.

Läs också: Branschprofil moderator för Retaildagen

–  New Retail är inte perfekt. Men det som är värdefullt är att detaljhandelns aktörer uppmuntras att tänka på nya sätt och påskynda införandet av ny teknik. Men det handlar mycket om att maximera intäkterna och minimera kostnaderna. Detta sker ibland på bekostnad av kundupplevelsen. Modellen ger skandinaviska detaljhandlare stora möjligheter att få till den optimala balansen mellan nytänkande, design, kundupplevelse och digitalisering. 

RETAILDAGEN

När: 26 maj.

Var: Vasateatern, Stockholm.

Moderatorer: Vanessa Leporati och Johan Kaij.

Bland talarna: Michael Norris, Agency China, Theresia Philip Månsson, Clas Ohlson, Carl-Johan Stålhammar, Coop, Magnus Wåhlander, Stadium, Karel Dörner, McKinsey, Eva Lundström, Scandic Hotels, Anna Dhyre, Coreworkers samt Åsa Parsmo och Sofia Valentin, Customer Experience First.

Information och anmälan: retaildagen.se

Arrangörer: Dagens Handel, Fri Köpenskap, Habit, Transport & Logistik Idag.

Mer om: Retaildagen
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu
Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Modedesigner relanserar webbutik

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Butiksnytt
Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Butiksnytt
Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Snabbare Ellos

Nyhetsbrev

Plus

Sveriges nästa modehopp

En mix av couture och ready to wear. Det är ingredienserna till den nya designerstjärnan Amanda Borgfors Mészáros varumärke som lanseras i höst.

Arkiv

Stort omsättningstapp för Wesc

Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Så kan Fanny drivas vidare

Masai i nya händer

Venue Retail Group: Ansökt om förlängning av rekonstruktion

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

Tar över Skoaugust i Uppsala efter konkurs

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Jeansbolagets Göteborgsbutik i konkurs

Så mycket minskade försäljningen i fysisk modehandel i april

Branschprofilen Jan Björnum har avlidit

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Ökad förlust för Lexington

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Butiksnytt
Totême öppnar på NK

Boozt stänger och öppnar

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Wasséns i konkurs

Fristads säger upp

The Shirt Factory i nya händer

Zalando lanserar partnerprogram för svenska butiker

Fjärde etableringen för Lager 157 i vår

Så sålde Odd Molly – förlusten minskar

DEBATT: Texilimportörernas öppna brev till Stefan Löfven

Jobb & Karriär
Går till Bambuser

Underklädesaffär avblåst

Se alla Företagens egna nyheter

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.125